منتــــــظر طلـــــــــــوع

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 
  • الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ

چرا برای اموات حمد میخوانیم؟

08 دی 1395 توسط منتظــرطلــوع

چرا هفت حرف در سوره ی حــمــد نیست؟

« ث ، ج ، خ ، ز ، ش ، ظ ، ف »

قیصر روم برای یکی از خلفای بنی عباس ، در ضمن نامه ای نوشت:

ما در کتاب انجیل دیده ایم که هرکس از روی حقیقت، سوره ای بخواند که خالی از هفت حرف باشد، خداوند جسدش را بر آتش دوزخ حرام میکند ، و آن هفت حرف عبارتند از:

« ث ، ج ، خ ، ز ، ش ، ظ ، ف »

ما هر چه بررسی کردیم ، چنین سوره ای را در کتاب های تورات و زبور و انجیل نیافتیم ، آیا شما در کتاب آسمانی خود ، چنین سوره ای را دیده اید?

خلیفه عباسی دانشمندان را جمع کرد ، و این مسئله را با آنها در میان گذاشت ، آنها از جواب آن درماندند، سر انجام این سوال را از امام هادی (علیه السلام) پرسیدند.

آن حضرت در پاسخ فرمودند:

✅آن سوره ، سوره « حــمد » است، که این حروف هفتگانه در آن نیست…

پرسیدند: فلسفه ی نبودن این هفت حرف، در این سوره چیست؟

حضرت فرمودند:

1⃣حرف « ث » اشاره به « ثبور » ( هلاکت )

2⃣حرف « ج » اشاره به « جحیم » ( نام یکی از درکات دوزخ )

3⃣حرف « خ » اشاره به « خبیث » (ناپاک)

4⃣حرف « ز » اشاره به « زقوم » (غذای بسیار تلخ دوزخ )

5⃣حرف « ش » اشاره به « شقاوت » ( بدبختی )

6⃣حرف « ظ » اشاره به « ظلمت » ( تاریکی )

7⃣حرف « ف » اشاره به « آفت » است

خلیفه ، این پاسخ را برای قیصر روم نوشت.

قیصر پس از دریافت نامه ، بسیار خوشحال شد ، و به اسلام گروید ، و در حالی که مسلمان بود از دنیا رفت.

شرح شافیه ابی فراس ، مطابق نقل منتخب التواریخ ، ص 795 …

 1 نظر

با وَرَع بودن

29 آذر 1395 توسط منتظــرطلــوع

????دوری از گناه، تقوا داشتن و دوری از مکروهات و شُبَهات، وَرَع نام دارد. برای حفظ خودمان، باید به مستحبات و مکروهات توجه کنیم. مستحبات، بازوی واجبات؛ و تَرکِ مکروهات، به دوری از حرام و گناه کمک میکند.

امام صادق میفرمایند : هر کس میخواهد از یاران مهدی باشد، علاوه بر ترک گناه، باید از شُبَهات هم دوری کند؛ یعنی مواظب باشد که هر چیزی که در آن شُبهه عقلی و عُرفی است مرتکب نشود.

ترکِ شُبَهات میان انسان و امام سِنخیَت و تشابه بوجود می آورد.

کتاب مکیال المکارم ج۲

 نظر دهید »

نماز فرج

27 آذر 1395 توسط منتظــرطلــوع

کيفيّت خواندن نماز فرج بعد از نماز عشا

در روايتى آمده كه عبدالرّحمن بن كثير مى گويد: به #امام_صادق (ع) از ناراحتى و اندوه سختى كه بدان گرفتار شده بودم، گله و شكايت نمودم.

حضرت فرمود:
اى عبدالرّحمن، وقتى نماز عشا را خواندى، دو ركعت نماز بجاآور، سپس طرف راست صورتت را بر زمين بگذار و بگو:

يا مُذِلَّ كُلِّ جَبّارٍ، وَ مُعِزَّ كُلِّ ذَليلٍ، قَدْ وَ حَقِّكَ، بَلَغَ بى مَجْهُودى.

اى خوار كننده هر سركش، و سرافراز كننده هرخوار و ذليل، به حقّ تو سوگند، كه حقيقتاً تاب و توانم به آخر رسيده است.

وى مى گويد:
بيش از سه شب آن را نگفته بودم كه غم و اندوهم برطرف شد و فرج و گشايش برايم حاصل شد.
———–

فلاح السایل - فصل بيست و هفتم: كيفيّت خواندن نماز فرج بعد از نماز عشا - صفحه۶۳۳

 نظر دهید »

نشانه ایمان

03 آذر 1395 توسط منتظــرطلــوع

انکسار قلب با شنیدن نام اباعبدالله(ع)..

 پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: «إنَّ لِقَتلِ الحُسَينِ حَرارَةً في قُلوبِ المُؤمِنينَ لاتَبرُدُ أبَدا» از رهگذر قتل امام حسین علیه السلام یک حرارتی در دل مومن به وجود می آید که زمینه خالص شدن انسان را به وجود می آورد که این حرارت خنکی به خودش نمی بیند. چقدر این مصیبت مهم و عظیم است. یک نشانه برای مومن در این روایت بیان شده که بدانید ایمان نشانه دارد، با شنیدن نام امام حسین علیه السلام چه حالتی در قلب بوجود می آید،مومن با شنیدن نام ابی عبدالله علیه السلام غیر ارادی انکسار برایش حاصل می شود. 

سخنرانی حجت السلام مومنی در دهه سوم محرم-آبان 95

http://blog-682.kowsarblog.ir/

 1 نظر

شرح،حسین منی و انا من حسین،پیامبر

02 آذر 1395 توسط منتظــرطلــوع

حدیث حسین منی و انا من حسین

این حدیث جزو مشهورترین احادیثی است که از رسول اکرم (ص) در حق نواده گرامیش حسین بن علی (ع)، از طریق فریقین نقل شده است. این حدیث را احمد بن حنبل و ترمذی و ابن ماجه از طریق سعید بن راشد از یعلی بن مره نقل کرده و گفته اند که یک روز حضرت پیامبر (ص) به مهمانی تشریف می بردند، در راه به امام حسین (ع) برخورد کردند که با جمعی از کودکان سرگرم بازی بود. حضرت (ص) با مهربانی و خوشروئی او را دنبال کردند تا سرانجام در آغوشش گرفتند، بعد یک دست زیر چانه و دست دیگر به پشت سر او گذارده چهره او را بین دو دست بالا برده، بوسیدند و سپس فرمودند: «حسین منی و انا من حسین، احب الله من احب حسینا، حسین سبط من الاسباط» ، «حسین از من است و من هم از حسینم، هر که حسین را دوست بدارد خداوند دوست او باد، حسین فرزندزاده ای است از فرزندزادگان انبیاء» . اسباط یعنی فرزند زادگان یعقوب (ع)، در این صورت معنای حدیث این است که حسین همانند اسباط [برای ] یعقوب سبط من است و از نظر ایمان و عصمت و دریافت حقایق وحی، هم پایه انبیاء و برانگیختگان الهی است. حضرت رسول (ص) با این حدیث کمال اتحاد روحی و اتصال معنوی و پیوند قلبی بین خود و حسین بن علی (ع) را بیان فرموده اند. این حدیث از طریق شیعه در کتاب کشف الغمه اربلی و به نقل از او در بحار الانوار مجلسی نقل شده، ولی مأخذ آن همان روایت ترمذی است که سندش به یعلی بن مره ختم می شود که این حدیث را از رسول الله (ص) نقل کرده است . به نوشته آقای بهبودی «در میان علمای اهل سنت، که اغلب از شرح و توضیح این گونه احادیث، دانسته و شناخته دریغ می کنند، تنها قاضی عیاض است که در شرح حدیث حسین منی و انا من حسین به معنای اصیل آن اعتراف و تصریح می کند. او می گوید: گویا رسول اکرم (ص) با تابش نور وحی، آنچه را بین حسین (ع) و قاتلین آن سرور واقع شدنی بود می دانست، و لذا مخصوصا نام حسین (ع) را برد و فهماند که او و حسین (ع) از حیث وجوب محبت و حرمت تعرض و محاربه، چون شخص واحداند، و رسول خدا (ص) به منظور تأکید همین اتحاد و یگانگی فرمودند: هر که حسین را دوست بدارد خدا را دوست داشته، زیرا محبت حسین، محبت رسول خدا، و محبت رسول خدا، محبت خدا است» .

منابع: «حسین منی و انا من حسین» ، بهبودی، در یادنامه علامه امینی، 305، بحار الانوار، 43/261، فضائل الخمسة من الصحاح الستة، فیروزآبادی، 3/262، خاندان وحی در احادیث اهل سنت، عبدالمعطی امین قلمجی، ترجمه آئینه وند، .74

مراد از حدیث رسول خدا که می فرماید: حسین منی و انا من حسین” چیست؟
پاسخ اجمالی

تعبیری که در این روایت از پیامبر (ص) نقل شده است: «حسین منی و انا منی حسین» در تفسیر این عبارت گفته شده است که حسین (ع) فرزند نبی خاتم ” نوه بزرگوار آن حضرت است” و رسول اکرم (ص) اگر فرمودند «و انا من حسین» از این باب بوده است که مکتب اهل بیت (ع) که حقیقت اسلام بوده و اسلام حقیقی در آن تجلی دارد، توسط امام حسین (ع) باقی می ماند؛ یعنی در حقیقت بقای مکتب حیات بخش اسلام با قیام و نهضت امام حسین (ع) بوده و هست. به بیان دیگر امام حسین (ع) عامل بقاء حقیقت اسلام است.

 3 نظر

منتــــــظرِطلــــــــــوع

مهدویت امام زمان (عج)

تدبر در قرآن

آیه قرآن

آمار

  • امروز: 692
  • دیروز: 659
  • 7 روز قبل: 1472
  • 1 ماه قبل: 2447
  • کل بازدیدها: 100739

لینک های مفید

  • سایت مدرسه فاطمه الزهرا{سلام الله}قم
  • صفحه فرهنگی مرکز آموزش های غیر حضوری
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس