روایاتی در عظمت حضرت زهرا سلام الله
. امام صادق علیه السلام می فرمایند:
«… فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد ادرک لیلة القدر; (بحارالانوار، ج 43، ص 65) هر کس به شناخت حقیقی فاطمه علیها السلام دست یابد، بی گمان شب قدر را درک کرده است .»
⚫⚫⚫⚫⚫⚫⚫⚫
. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
«من احب فاطمة ابنتی فهو فی الجنة معی ومن ابغضها فهو فی النار; (همان، ج 27، ص 116) هر کس فاطمه علیها السلام دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است، و هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش [دوزخ] است .»
⚫⚫⚫⚫⚫⚫⚫
امام باقر علیه السلام می فرمایند:
«… ولقد کانت - علیها السلام - مفروضة الطاعة علی جمیع من خلق الله من الجن والانس والطیر والوحش والانبیاء والملائکة … ;(دلائل الامامة، ص 28 .)اطاعت از فاطمه علیها السلام بر تمامی آفریدگان خدا از جن و آدمیان و پرندگان و وحوش و پیامبران و فرشتگان واجب است .»
⚫⚫⚫⚫⚫⚫⚫
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
«… یا علی انفذ لما امرتک به فاطمة فقد امرتها باشیاء امر بها جبرئیل علیه السلام … ; (بحارالانوار، ج 22، ص 484 .) ای علی! آنچه را فاطمه علیها السلام بدان امر می کند، انجام ده; زیرا من چیزهایی را به او امر کرده ام که جبرئیل علیه السلام به آنها امر کرده است .»
⚫⚫⚫⚫⚫⚫⚫
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
«انی سمیت ابنتی فاطمة لان الله عزوجل فطمها وفطم من احبها من النار;(عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 46 .)من نام دخترم را فاطمه علیها السلام گذاشتم; زیرا خدای - عزوجل - فاطمه علیها السلام و هر کس که او را دوست دارد، از آتش دوزخ دور نگه داشته است .»
⚫⚫⚫⚫⚫⚫⚫
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
«ملعون ملعون من یظلم بعدی فاطمة ابنتی ویغصبها حقها ویقتلها … ; (بحارالانوار، ج 73، ص 354 .)مورد نفرین است، مورد نفرین است هر کس پس از من به فاطمه علیها السلام دخترم ستم کند و حقش را غصب نماید و او را بکشد .»
⚫⚫⚫⚫⚫⚫⚫
امام کاظم علیه السلام می فرمایند:
«ان فاطمة علیها السلام صدیقة شهیدة … ; (کافی، ج 1، ص 458 .)فاطمه علیها السلام بانوی بسیار راست گویی است که او را به شهادت رسانده اند .»
⚫⚫⚫⚫⚫⚫⚫
. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
«ان الله لیغضب لغضب فاطمة ویرضی لرضاها; (الامالی، شیخ مفید، ص 94 .) بی شک خداوند با خشم فاطمه علیها السلام به خشم می آید و با خشنودی او خشنود می شود
اهمیت عفت کلام
اهمیت عفت کلام و پرهیز از بد دهنی
فحش دادن و دشنام عملی زشت و گناه مسلم است و هرگز درخور اهل ایمان و انسان های خدا جو و با وقار و مودب به ادب اسلامی نمی باشد. مقابله به مثل در امثال این مورد كه گناه و زشتی آن مسلم است، نیز شایسته مومن نیست، بهترین برخورد با آدم فحاش بی توجهی كریمانه به او است.
قرآن كریم در صفات مومن می فرماید: « وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا»(سوره فرقان آیه72)؛ هنگامی كه با لغو برخورد می كنند، كریمانه از آن عبور می كنند.
رسول اكرم صلی الله علیه و آله فرمود: فحش دادن به مومن فسق و فجور است و كشتن او كفر است و خوردن گوشت او (با غیبت كردن) گناه و نافرمانى خداست.
(بحارالانوار 75: 255 ح 39. )
امام باقر علیه السلام:
خداوند، دشنام گوى بدزبان را دشمن مى دارد. (گزیده تحف العقول، ح157)
امام صادق(علیه السلام) فرمود: «فحش دادن ظلم است و ظالم در آتش دوزخ قراردارد.»
پیامبر(صلی الله علیه و آله)- فرمود: «خداوند بهشت را حرام كرده بر هر دشنام دهنده بی آبروی بی حیائی كه از آنچه می گوید و از آنچه به او گفته می شود باكی ندارد و متأثر و ناراحت نمی شود.»
⬅️ شرکت شیطان در نطفه فحاش
حضرت صادق (علیه السلام) فرمود؛ از نشانه هائى که ثابت میکند شیطان در نطفه فردی شرکت دارد. این است که او فحاش باشد و باکى نداشته باشد که چه میگوید و چه میشنود. (ارشاد القلوب ج1 ص143)
⬅️ بدترین بندگان خدا
حضرت رسول فرمود: شرورترین بندگان خدا کسى است که مردم بواسطه ى فحاشى او خوش ندارند که هم مجلسش باشند (ارشادالقلوب، ج1 ص143)
نتیجه گیری :
«مواظب گفتارمان باشیم که تبدیل به کردار ما می شود.»
قم در روایات
1- سلام بر اهل قم
امام صادق علیه السلام روزی با اشاره به عیسی بن عبدالله قمی فرمود: «سلام بر مردم قم! خداوند شهرهای آنان را با باران سیراب کند و برکت ها را بر آنان نازل کند و بدی های آنان را به خوبی مبدل گرداند. آن ها اهل رکوع و سجود و قیام و قعودند. آنان فقیه و دانشمند و اهل درک حقایق و روایت و عبادت نیکو هستند» . (7)
2- راهی به سوی بهشت
صفوان بن یحیی کوفی معروف به بیاع سابری از نزدیکترین و مطمئن ترین یاران امام رضا علیه السلام می گوید: روزی در حضور امام رضا علیه السلام نشسته بودم که از شهر قم و اهالی آن سخن به میان آمد و اینکه آنان در زمان ظهور حضرت ولی عصر علیه السلام به سوی آن بزرگوار میل خواهند کرد. در این لحظه امام هشتم علیه السلام به اهل قم درود فرستاده و فرمود: «رضی الله عنهم، ثم قال: ان للجنة ثمانیة ابواب و واحد منها لاهل قم; و هم خیار شیعتنا من بین سائر البلاد، خمر الله تعالی ولایتنا فی طینتهم; (8) خداوند از آنان خشنود باشد، سپس فرمود: همانا بهشت دارای هشت در است که یکی از آن درها مخصوص مردم قم است. آنان شیعیان برگزیده ما در میان سایر شهرها هستند. خداوند ولایت و محبت ما [اهل بیت] را با طینت آنان عجین کرده است.»
3- پایگاه یاران مهدی علیه السلام
عفان بصری می گوید: روزی امام صادق علیه السلام به من فرمود: «اتدری لم سمی قم؟ قلت: الله و رسوله و انت اعلم. قال: انما سمی قم لان اهله یجتمعون مع قائم آل محمد - صلوات الله علیه - و یقومون معه و یستقیمون علیه و ینصرونه; آیا می دانی چرا شهر قم را «قم » نامیده اند؟ عرض کردم: خدا و پیغمبرش و شما آگاهترید. امام علیه السلام فرمود: قم نامیده شده است برای اینکه اهل آن با قائم آل محمد صلی الله علیه و آله همراه می شوند و با او قیام نموده و بر او استقامت می ورزند و او را یاری می رسانند.» (9)
در این روایت نقش مردم قم و ساکنین این شهر مقدس در حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام مشخص شده است. با توجه به این حدیث، اهالی قم به ویژه دانایان و آگاهان آن، وظیفه ای مهم تر و مسؤولیت سنگین تری نسبت به سایر شهرهای ایران به دوش می کشند و این حقیقت، تلاش آنان را در زمینه سازی برای حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام بیشتر از سایر سرزمین ها می طلبد.
4- شهر قم در قرآن و وعده پیروزی بر اسرائیل
پیشوای ششم روزی با یاران خود نشسته و قرآن تلاوت می کرد تا به این آیه رسید: «فاذا جاء وعد اولیهما بعثنا علیکم عبادا لنا اولی باس شدید فجاسوا خلال الدیار و کان وعدا مفعولا (10) » ; «[ای بنی اسرائیل! ] پس هنگامی که وعده [تحقق] نخستین آن دو فرا رسد، بندگانی از خود را که سخت نیرومندند بر شما می گماریم; تا میان خانه ها [یتان] به جست و جو در آیند، و این تهدید تحقق یافتنی است.»
یاران امام در این لحظه پرسیدند: «جعلنا فداک من هؤلاء؟ فقال: ثلاث مرات، هم والله اهل قم (11) ; جانمان به فدای تو، این گروه چه کسانی هستند؟ امام صادق علیه السلام سه بار فرمود: به خدا سوگند! آنان اهل قم هستند.»
5- پناهگاه فرزندان حضرت زهرا علیها السلام
امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: «اذا اصابتکم بلیة و عناء فعلیکم بقم فانه ماوی الفاطمیین (12) ; هرگاه [در تنگناهای زندگی قرار گرفتید و] بلاها و مصیبت ها به شما روی آورد، به سوی قم بروید; چون آنجا پناهگاه فرزندان فاطمه علیها السلام است.»
چنانکه اشاره شد، روایات متعددی از ائمه اطهار علیهم السلام در تجلیل و تقدیر از قم و اهل آن وارد شده است و در آن ها، شهر قم با القاب و عناوین ویژه ای مورد تجلیل قرار گرفته است، از جمله آن ها نام های زیر می باشد: قم (شهر قیام)، حرم اهل بیت، شهر امن و امان، مرکز یاران ائمه، قطعه ای از بیت المقدس، کانون شیعیان، آسایشگاه انسان های با ایمان، مجمع انصار المهدی علیه السلام، سرزمین مقدس، پرتگاه و محل سقوط ستمگران و گردنکشان، منبع علم و فضیلت و تقوی، سالم ترین شهرها و غیره.
6- اگر مردم قم…
با این همه فضائل و مناقب که در مورد شهر قم و ساکنان آن در سیره و سخن اهل بیت علیهم السلام وارد شده است، باید توجه داشت که این ها مشروط به تداوم ایمان و اعتقاد به ارزش های اسلامی و ادامه راه اهل بیت علیهم السلام توسط مردم قم می باشد و گرنه اگر کسی خیال کند که چون قمی هست و یا اینکه در شهر قم زندگی می کند و بدون عمل، مشمول این رحمت و برکات الهی خواهد شد، به خیالی باطل و پنداری بی پایه و سست دچار شده است; چرا که امام صادق علیه السلام فرمود: «تربة قم مقدسة و اهلها منا و نحن منهم، لا یریدهم جبار بسوء الا عجلت عقوبته; ما لم یخونوا اخوانهم (و ما لم یحولوا احوالهم)، فاذا فعلوا ذلک سلط الله علیهم جبابرة سوء! ; خاک قم مقدس است و ساکنان آن از ما اهل بیت هستند و ما هم از آن هائیم، هیچ حاکم [گردنکش و] ستمگری به آن ها قصد سوء نمی کند مگر اینکه خداوند در عذاب او تعجیل می فرماید. البته به شرط آنکه [اهل
قم] به برادران خود خیانت نکنند (و احوال خود را تغییر ندهند)، زیرا در آن صورت خداوند متعال ستمگران بیدادگر را بر آنان مسلط خواهد کرد.»
شکرگذاری
هُوَالْغَنِي
ﻋﻤﺎﺭ ﺩﻫﻨﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺷﻨﻴﺪﻡ ﻋﻠﻰ ﺑﻦ ﺍﻟﺤﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻣﻴﻔﺮﻣﻮﺩ: ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﺩﻝ ﻏﻤﮕﻴﻨﻰ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﻫﺮ ﺑﻨﺪﻩ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰﺍﺭﻯ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ، ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺧﺪﺍﻯ ﺗﺒﺎﺭﻙ ﻭ ﺗﻌﺎﻟﻰ به یکی ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﻣﻴﻔﺮﻣﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻓﻠﺎﻧﻰ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰﺍﺭﻯ ﻛﺮﺩﻯ؟ ﻋﺮﺽ ﻣﻴﻜﻨﺪ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭا ﻣﻦ تو رﺍ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﻔﺘﻢ، ﺧﺪﺍﻳﺘﻌﺎﻟﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ، ﭼﻮﻥ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰﺍﺭﻯ ﻧﻨﻤﻮﺩﻯ، ﻣﺮﺍ ﻫﻢ ﺳﭙﺎﺱ ﻧﮕﻔﺘﻪ ای، ﺳﭙﺲ ﺍﻣﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺷﻜﺮ ﮔﺰﺍﺭﺗﺮﻳﻦ ﺷﻤﺎ نسبت به خداوند، ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺷﻜﺮ ﮔﺰﺍﺭﻯ ﻛﻨﺪ.
اصول ﻛﺎﻓﻰ جلد ۳ ﺹ:۱۵۶
یا رسول الله سپاس بابت همه معارف الهی
حدیث
خدمتگزاری جنها از امامان (ع)
سدیر صیرفی میگوید:
#امام_باقر (ع) مرا برای انجام اموری، مأمور کرد، من سوار بر شتر، حرکت کردم و هنگامی که به (دره و روحاء) رسیدم، شخصی را به صورت انسانی دیدم که خود را به پارچه ای پیچیده بود، گمان کردم تشنه است، به سویش رفتم و ظرف آب به او دادم.
گفت نیازی به آب ندارم، نامه ای به من داد که مهرش هنوزتر بود، نگاه کردم دیدم مهر امام باقر (ع) است، به او گفتم: (کی در نزد صاحب این نامه بودی؟ )
گفت:
همین لحظه.
در نامه مطالبی بود که امام باقر (ع) به من دستور آن را داده بود، در همان لحظه، تا نگاه به نامه رسان کردم، کسی را ندیدم وقتی که امام باقر (ع) به مدینه آمد به محضرش رفتم و عرض کردم:
مردی در فلان محل نامه شما را به من رسانید که هنوز مهرش تر بود (او چه کسی بود؟ )
امام باقر:
یا سدیر ان لنا خدما من الجن فاذا اردنا السرعة بعثناهم:
(ای سدیر! ما خدمتگزارانی از طایفه جن دایم، هر گاه کاری را خواستیم تا با سرعت انجام شود، آنها را برای انجام آن کار میفرستیم).
اصول کافی؛ باب ان الجن یأتیهم … حدیث ۴، ص ۳۹۵-ج ۱.
حدیث
حضرت رضا عليه السلام:
هفت چيز بدون هفت چيز ديگر مسخره است:
1-كسى كه به زبان استغفار كند و در دل پشيمان نباشد ،خود را مسخره كرده.
2- كسى كه توفيق از خدا بخواهد و كوشش نكند،خود را مسخره كرده.
3- كسي كه بهشت خواهد و بر سختيها صبر ننمايد،خود را مسخره كرده.
4- كسي كه از آتش به خدا پناه برد و از لذت دنيا دست نكشد،خود را مسخره كرده.
5-كسي كه مرگ را ياد كند و آماده آن نشود،خود را مسخره كرده.
6-كسي كه خدا را ياد كند و مشتاق ديدار او نباشد،خود را مسخره كرده.
7- كسي كه در گناه اصرار ورزد و بدون توبه از خدا طلب عفو و بخشش كند،خود را مسخره كرده است.
تحرير المواعظ العددية؛ص470
حدیث
اماممهدی(عجل الله):
ازخدابترسید وتسلیم ماباشید،و #امورخودرابهماواگذار کنید، چون وظیفه ماست که شما رابینیاز وسیراب نماییم، همانطوری که ورود شمابرچشمه معرفت به وسیله مامیباشد، وسعی نمایید به دنبال کشف آنچه از شما پنهان شده است،نباشید.
بحارالانوار،ج۵۳،ص۱۹۱