منتــــــظر طلـــــــــــوع

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 
  • الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ

️ترسیم وضعیت کشور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار ضروری است

15 بهمن 1395 توسط منتظــرطلــوع

آیت الله مکارم شیرازی:

ترسیم وضعیت کشور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار ضروری است، زیرا در دوران رژیم پهلوی از نظر اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مفاسد بسیاری زیادی وجود داشت، آنهایی که دوران رژیم شاه را تجربه و درک کرده اند بهتر می دانند و این مساله را به خوبی درک می کنند که در آن ایام کشور ما در چه اوضاعی قرار داشت و امروز ما در کجا هستیم و چه داریم.

به عنوان نمونه در ارتش ما مستشاران آمریکایی حضور داشتند، ارتش کشوری که دست بیگانه باشد، معلوم است که چه وضعی خواهد داشت.

از نظر مفاسد اقتصادی نیز شاه و دار و دسته و نزدیکانش ثروت های هنگفتی را برای خود فراهم کرده بودند و ما بعد از انقلاب اسلامی در بازدیدی که از این کاخ ها داشتیم این مسأله را مشاهده کردیم.

از سویی اینها مملکت را غارت می کردند و از سویی دیگر هم آمریکا و انگلیس مشغول چپاول و غارت منافع ملت ایران بودند و شاه نفت مملکت را به طور ارزان در اختیارشان قرار داده بود، لذا آن ها از رژیم پهلوی حمایت می کردند، چرا که برای آن ها منافع بسیار و درآمد فراوانی داشت؛
نگاه منصفانه نشان می دهد که انقلاب اسلامی نقشه سیاسی و معادلات منطقه را عوض کرد، قبل از انقلاب غربی ها به راحتی منابع ما را می بردند اما با پیروزی انقلاب با موانع برخورد کرده اند.

خفقان سیاسی در رژیم شاه و سرسپردگی شاه به غرب به گونه ای بود که وقتی آمریکایی ها به شاه دستوری می دادند، دیگر کسی جرأت نمی کرد، بر خلاف آن حرفی بزند؛ در آن زمان فرقه های ضاله در کشور بسیار فعالیت می کردند لیکن کسی حق نداشت صحبت کند. از نظر سیاسی کار به جایی رسیده بود که مرحوم حضرت آیت الله بروجردی به آقای فلسفی توصیه کرده بودند که مبارزه پرخروشی را علیه فرقه ضاله بهائیت انجام دهد و ایشان نیز وقتی این کار را انجام دادند آمریکایی ها به شاه ایران دستور دادند که جلوی این حرکت را بگیر و هیچ کس هم جرات اعتراض در آن دوران را نداشت.

هم چنین نفوذ دولت های غربی در ارکان تصمیم گیری حکومت ایران، تأسف برانگیز بود؛
هرکس می خواست به مجلس راه پیدا کند، باید با مشورت آمریکا صورت می گرفت، زیرا سفارت خانه های غربی فهرست اسامی کاندیداها را آماده می کردند، لذا در موقع انتخابات با مقامات و سفارت های خانه های بیگانه مشورت می شد که از صندوق ها چه کسی بیرون بیاید، تشکیلات حکومتی نیز در مقابل بیگانگان کاملاً تسلیم بود.ایران در آن زمان این گونه وضعیتی داشت.

از نظر مفاسد اخلاقی نیز وضعیت به گونه ای بود که اگر کسی اعتراض می کرد، یا گوش شنوایی نبود و یا آن صدا را خاموش می کردند.

مفاسد اخلاقی دربار بسیار زیاد بود ،گسترش اینگونه مفاسد به حدی بود که تعداد شراب فروشی های کشور، بیشتر از نانوایی ها بود.
آری انوع و اقسام آلودگی ها و مفاسد اخلاقی وجود داشت و مردم دیگر طاقت آن را نداشتند.

برخی عنوان می کنند که امروز هم در گوشه و کنار کشور مشروبات الکلی و مفاسد اخلاقی وجود دارد که در پاسخ باید بگوییم که شرایط امروز را نمی توان با شرایط آن روزها سنجید؛ چراکه امروز اینترنت، ماهواره، شبکه های اجتماعی و … در قالب جنگ نرم علیه نظام اسلامی وجود دارد و حضور این عناصر، سبب برخی از مشکلات و معضلات شده است؛ اما در آن روزها بدون وجود این مباحث، مفاسد و معضلات بسیار فراگیر وجود داشت.

بنابراین وابستگی به اجانب، غارت ثروت های ایران و وجود مسائل ضد ارزشی و ضد اسلامی، از جمله علل و عوامل انقلاب از سوی امام راحل رحمت الله علیه و مردم بوده است که عنایت خداوند باعث شد مملکت روی پای خود بایستد و وابستگی به دیگران را قطع کند.

 نظر دهید »

پرسش و پاسخ

30 آذر 1395 توسط منتظــرطلــوع

پرسش شما: آیا علامه حسن زاده آملی از گفتن ذکر لا اله الا الله شرم دارند؟

پاسخ عمومی:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
برخی اشکال می کنند که علامه در کتاب الهی نامه جمله ای فرموده اند که نشان می دهد ایشان از گفتن لا اله الا الله شرم دارند:

«الهی! از گفتن نفی و اثبات شرم دارم که اثباتیم. لا اله الا الله را دیگران بگویند، الله را حسن».
پیش از بیان معنای این عبارت نظر علامه در باره این ذکر عرشی را بیان می کنیم:

حضرت علامه در کتاب نامه ها و برنامه ها در ص 28 می فرمایند:
《اگر سالکی ، بدان که طی مراحل و قطع منازل جز به گام های نفی و اثبات میسر نیست، و این معنی جز در کلمه ی طیبه «لا اله الا الله» یافت نشود.
اهل الله گفتند که:هیچ نوع از انواع اذکار و عبادات در ترقی درجات و مقامات معنوی اثر این کلمه ی طیبه را ندارد. از این روی رسول الله (صل الله علیه و آله) فرمود که:
«در روز رستاخیز هر کار نیک سنجیده شود ، جز گواهی دادن به «لا اله الا الله» که آن را در 
ترازو ننهند؛چه اگر در ترازو رود ، آسمان ها و زمین های هفتگانه با وی برابری نکنند.» 》

ایشان در کتاب شریف انسان در عرف عرفان؛ ص 20 می فرمایند:《در شب جمعه یازدهم رجب… با برنامه ی عملی جناب استاد علامه طباطبایی روزگار 
می گذراندم تا قریب یک ساعت به اذان صبح که به ذکر کلمه ی طیبه ی «لا اله الا الله» اشتغال 
داشتم ، دیدم سر تا سر حقیقت و همه ی ذرات مملکت وجودم با من در این ذکر شریف همراهند و سرگرم به گفتن لا اله الا الله اند.》
این ها مشتی بود نمونه خروار از آثار ایشان که به اهمیت این ذکر اشاره فرمودند.

اما معنای این عبارت الهی نامه این است که اگر کسی به اوج مقام توحید برسد وقتی لا اله الا الله بگوید در باطن این ذکر در حال الله گفتن است چون او غیری نمیبیند که با لا اله او را نفی کند. لا اله الا الله او سراسر الله گفتن است.
یعنی او این ذکر را میگوید اما در مقام گفتن آن توجهی به غیر الله ندارد چون غیری در کار نیست.

 نظر دهید »

پرسش و پاسخ

30 آذر 1395 توسط منتظــرطلــوع

پرسش شما: یکی از شبهاتی که مخالفان عرفان و فلسفه به علامه حسن زاده آملی وارد می کنند این است که ایشان گفته است علت کفر مسیحیان این بود که خداوند را تنها در عیسی علیه السلام محصور کردند در صورتی که کل عالم ظهور خداست.

پاسخ عمومی:

بسم الله الرحمن الرحیم

متاسفانه برخی از عوام که در لباس عالم در آمده اند به هر دستاویزی متمسک می شوند تا دین خدا را مطابق با برداشت خیلی ناقص خویش تفسیر کنند و در این راه از توهین و تخریب بزرگان نیز ابایی ندارند.
گاهی مشاهده شود از فرمایشات بسیار عرشی این بزرکان آنچنان تفسیر و معنای بدی برداشت می کنند که انسان متحیر می ماند. خطاب به این اقایان باید گفت:

کرده ای تاویل حرف بکر را
خویش را تاویل کن نی ذکر را

علامه حسن زاده در صفحه 357 کتاب ممد الهمم در شرح فصوص الحکم عبارتی را از شرح فصوص قیصری به عینه نقل می کنند به این عبارت” حصر حق تعالی در صورت عیسی نادرست و باطل است. زیرا همه عالم چه غیب و چه شهود صورت حق است نه عیسای فقط”

معنای فرمایش فوق این است که کل ذرات هستی ظهور و تجلیات اسماء و صفات الهی هستند. فاینما تولوا فثم وجه الله. به هر طرف رو کنیم وجه الله میبینیم.
کل هستی ظهور خداست. عیسی مسیح نیز ظهور اوست. اینکه آن ها عیسی مسیح را خدا دانستند کفر است زیرا مسیحی ظهوری از ظهورات کمالات حق تعالی است نه خود حق تعالی همانطور که کل نظام هستی ظهور اوست.
عارف در تار و پود نظام هستی خدا میبیند و می داند تمام این ها ظهورات و تجلیات اسماء و صفات اویند نه خود او.
مسیحیان به علت مشاهده معجزات بزرگ از این پیامبر خدا گمان کردند او خداست در صورتی که او بنده ای از بندگان خدا و تجلی ای از تجلیات علم و کمال و قدرت خدا بوده و هست.

 نظر دهید »

شبهه

20 آذر 1395 توسط منتظــرطلــوع

پرسش شما: آیا فایده امثال گالیله و ادیسون از پیامبران بیشتر نیست؟! پیامبران به غیر از چند معجزه چه آوردند؟

پاسخ عمومی:

بر اساس شواهد تاریخی انبیا تا می توانستند از آوردن معجزه خودداری می کردند. مگر انکه اصرار مردم به اوج می رسید و یا واقعا ضرورتی حس میکردند.

معجزه انبیا دو گونه است. معجزه قولی و معجزه فعلی.
معجزه فعلی مانند شکافتن دریا و ماه و کوه و … با صرف یک توجه و بدون استفاده از هیچ ابزاری است.
اما معجزه قولی از جنس علم و دانش است و برای خواص است نه عوام.
پس برای فهم مقامات انبیا باید به معجزات قولی انها توجه کنیم.
انبیا تلاش میکردند اندیشه بشر را شکوفا کنند.

ای برادر تو همه اندیشه ای
ما بقی تو استخوان و ریشه ای

انبیا تمام هم و غمشان دعوت به سوی تحصیل علم و دانش و شکوفایی اندیشه بشری بوده است.
اگر در طول زندگانی یک پیامبر گاهی معجزه فعلی هم از وی صادر میشده برای عوام الناس بوده ورنه اهل علم، اهل شنیدن حرف و تحصیل کلام اند. ان ها به دنبال معرکه گیری و شعبده بازی نیستند.
فعل انبیا انقدر در طول تاریخ تاثیر گذار بوده که جمعیت مسلمان ها یک و نیم میلیارد نفر است و جمعیت مسیحیان بیش از دو میلیارد نفر و جمعیت یهودیان چندین میلیون نفر و …
میبینید که چندین میلیارد نفر مستقیما تابع کیش انبیا اند.
اگر فعل این حضرات بی تاثیر بوده چطور می شود اکثر مردم جهان تابع کیش انبیا باشند مستقیما و میلیون ها نفر غیر مستقیم از تعالیم انبیا تاثیر گرفته باشند؟
اینکه نبی را با امثال گالیله و نیوتون مقایسه کنیم از سر جهل است.
این جهل است که انسان کامل را با یک دانشمند قیاس کنیم. پیامبر کسی است دانشمند پرور است. از برکت تلاش علمی دینی انبیا هزاران دانشمند طراز اول در جهان به وجود امدند.

دقت شود که صد ها سال کشور های اسلامی مهد علم بودند، زبانشان زبان بین المللی بود و شیمی و فیزیک و نجوم و ناوبری و اپتیک و همه علوم امروزی ریشه در تلاش های علمی آن ها دارد.
اگر فلان دانشمند فضاپیما می سازد رسول الله آدم می سازد. آدمی که با یک توجه طی عوالم وجود می نماید.
اگر فلان اندیشمند قطار و هواپیمای مسافر بری میسازد انبیا قدرت های روحانی انسان را شکوفا میکردند که کمترین ان طی الارض است.
مقایسه میان انبیا و دانشمندان قیاس مع الفارق است. آن کجا و این کجا.

 نظر دهید »

حدیث جعلی عبدالله

16 آذر 1395 توسط منتظــرطلــوع

حدیثی پخش شده که ،فردی در حجازبه حکومت خواهد رسید ،که به نام حیوان ، تعبیر دادند به فهد پادشاه قبلی عربستان که ( فهد به فارسی پلنگ می گویند.) بعد از او برادرش عبدالله خواهد آمد پیغمبر سه بار تکرار می کند که وای بر شیعیان ما از دست او، خبر مرگش را به من بشارت بدهید تا من بشارت ظهور حجت را به شما بدهم سند حدیث در کتاب مسند احمدبن حنبل از کتب معتبر اهل سنت .ذکر کردند .

چنین روایتی در این کتاب وجود ندارد، پس این حدیث کاملا جعلی است . در هیچ کتاب روایی و حدیثی نیست .

جعلی با ضعیف فرق می کند ضعیف یعنی سند دارد سندش ضعیف هست وقتی می گوییم جعلی به این معنی است که حدیثی نداریم، این حدیث جعل شده و به هیچ عنوان صحت ندارد متاسفانه حتی بعضی سخنرانان مطرح کشور هم در سخنرانیهای خود این حدیث را به عنوان بشارت ظهور نقل کرده اند که بعداز مرگ عبدالله این حدیث پخش شد.

اما یه حدیث راجع به عبدالله در کتاب الغیبه شیخ طوسی آمده که امام صادق(ع) می فرماید .هرکس مرگ عبدالله را ضمانت بکند من هم ظهور را برای او تضمین می کنم

در این روایت فقط نوشته عبدالله حرفی از پادشاه حجاز بودن، یا پادشاه فلان کشور باشد اشاره نشده . پس نمی توانیم بگوییم این همان پادشاه عربستان هست ، اجازه ی تطبیق دادن هم نداریم .

این خبر،خبر واحد هست یعنی فقط شیخ طوسی نقل کرده و شخص دیگری نقل نکرده است .

از کجا معلوم این عبدالله ،عبدالله عربستان باشد.پادشاه کشورهای دیگه هم نامشان عبدالله هست . این عبدالله از علائم غیر حتمی ظهور است و علائم غیر حتمی ظهور ممکن هست اصلا رخ ندهد.

مراقب احادیث جعلی مهدویت باشیم

استادعبادی

 نظر دهید »

ایام محسنیه

15 آذر 1395 توسط منتظــرطلــوع

یادداشت استادسلیمان پور درباره ایام محسنیه

بسم الله الرحمن الرحیم

با حلول ماه مبارک ربیع شاهد اقداماتی مبنی بر ادامه عزاء برای آل الله بودیم، بعد از پرس و جو متوجه شدیم ایامی جدید تحت عنوان محسنیه راه اندازی شده…

قطعا که عزاداری برای حضرت محسن بن علی علیه السلام امریست پسندیده که موجب شادی دل مادرشان حضرت صدیقه طاهره میشودولی مشکل از آنجا پدید می آید که از اول ماه محرم تا آخر صفر یعنی دوماه تمام محبین اهل بیت به دور از شادی در رثاء اهل بیت مدیحه سرایی کردنداز طرف دیگر بنابر سنت های عرفی از هرگونه عقد و ازدواج که همواره با خود شادی می آورد پرهیز نموده اند.
✅از طرف دیگر به زودی ایام فاطمیه آغاز میشود و دوباره حالت حزن اندوه در قلوب مومنین پرده می اندازد.✅

پس چه بهتر که از افراط در عزاداری پرهیز شده و هماهنگونه که مراجع بزرگ شیعه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی و شبیری زنجانی امر به دوری از افراط در عزاداری که حاصل آن تفریط میشود و همینطور برگزاری بزرگداشت و رثای حضرت محسن علیه السلام درفاطمیه امر کرده اند عمل شود

و عزای حضرت محسن بن علی علیه السلام در کنار عزای مادرشان حضرت فاطمه زهرا(ع) اقامه شود
والسلام

.

 نظر دهید »

رهایی از وسوسه

15 آذر 1395 توسط منتظــرطلــوع

حکایت دچار شدن به وسوسه و شبهات:

این کلمه حکایتی از حالت دیرین این کمترین «حسن حسن زاده آملی» است.
روزگاری بدان دچار بودم،و آن این که:

در اثنای تدرّس و تعلّم علوم عقلی و صحف عرفانی دچار وسوسه های سخت سهمگین و دژخیم و بدکنشت و بد سرشت در راه تحصیل اصول عقاید حقه به برهان و عرفان شده ام،و آزرده خاطری شگفت از حکمت و میزان که از هر سوی شبهات گوناگون به من روی می آورد.
ریشه این شبهات و وسوسه ها از ناحیت انطباق ظواهر شرع انور ـ علی صادعه الصلوه و السلام
با مسائل عقلی و عرفانی بوده است،که در وفق آنها با یکدیگر عاجز مانده بودم،و از کثرت فکرت به خستگی و فرسودگی موحش و مدهش مبتلا گشته ام،و از بسیاری سؤال از محضر مشایخم,آن عالمان دین به حق،در سمای علم سیاره و ثوابت والا گهر مرا بیم جسارت و ترس اسائه ادب و خوف ایذاء خاطر و احتمال بدگمانی می رفت.
این وسوسه چنان که گفتیم،موجب بدبینی به علوم عقلی،و سبب بیزاری از منطق و حکمت و عرفان شده است.

و لکن به رجاء اینکه « لعلّ الله یحدث بعد ذلک أمرا » در درسها حاضر می شدم و راز خویش را ابراز نمی کردم،و از تضرّع و زاری اعاظم حکماء در نیل به غهم مسائل اندیشه می کردم،مانند صاحب اسفار در مسأله « اتحاد نفس به عقل فعّال »و استفاضه از آن که فرمود: «و قد کُنّا ابتهلنا إلیه بعقولنا و رفعنا إلیه أیدینا الباطنه لا أیدینا الداثره فقط،و بسطنا أنفسنا بین یدیه و تضرّعنا إلیه طلباً اکشف هذه المسأله و أمثالها…..».

لطف الهی و رهایی از وسوسه:

تنها چیزی که مرا از این ورطه هولناک هلاک،رهایی بخشید لطف الهی بود که خویشتن را تلقین می کردم به اینکه:
اگر امر دایر شور بین نفهمیدن و نرسیدن مثل تویی و بین نفهمیدن و نرسیدن مثل معلّم ثانی ابونصر فارابی و شیخ رئیس ابوعلی سینا و شیخ اکبر محیی الدین عربی و استاد بشر خواجه نصیرالدین طوسی و ابوالفضائل شیخ بهایی و معلّم ثالث میر داماد و صدر المتألّهین محمد شیرازی،آیا شخص مثل تو به نفهمیدن و نرسیدن اولی است یا آن همه استوانه های معارف؟

و همچنین خودم را به یک سو قرار می دادم،و اکابر دیگر علم را که از شاگردان بنام آن بزرگان بودند،و نظائر آنان را به سوی دیگر و سپس همان مقایسه را پیش می کشیدم و به خودم تلقین می کردم،تا منتهی شدم به اساتیدم که به حق وارثان انبیاء و خازنان خزائن معارف بوده اند ـ رفع الله تعالی درجاتهم ـ
که باز خودم را به یک جانب و آن حاملان ودائع علم و دین را به جانبی،و همان مقایسه و تلقین را اعمال می کردم و تو اولایی به نفهمیدن یا این مفاخر دهر؟
نظیر مطالبی را که علامه شیخ بهایی درباره شیخ اجل صدوق که قائل به سهو النبی شده است،فرموده است:
هرگاه امر دایر شود بین سهو رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) و سهو صدوق،صدوق اولی تر بدان است.

مقدمات نگاشتن رساله ی قرآن, برهان و عرفان ازهم جدایی ندارند:

از این مقایسه قدری آرام می گرفتم،تا بارقه های الهی چون نجم ثاقب بر آسمان دل طارق آمد،و در پناه ربّ ناس از وسواس خنّاس نجات یافتم «ففاض پمّ فاض» ،«حاشی الشریعه الحقه الإلهیّه البیضاء أن تکون أحکامها مصادمه للمعارف الیقینیّنه الضروریّه،و تبّاً لفلسفه تکون قوانینها غیر مطابقه للکتاب و السنّه »
و چون در رحمت رحیمیّه به روی ما گشوده شده است،به علم الیقین بلکه به عین الیقین و فراتر به حقّ الیقین مطالب سهل ممتنع عقلی و عرفانی را رموزی یافته ایم که پی برده ایم اشارات به کنوزی اند.
آنگاه رساله ای وجیز و عزیز در یک مقدمه و ده فصل در این موضوع که «قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند» نوشته ایم،و همین موضوع را نام آن نهاده ایم،و مکرّر به طبع رسیده است.

جان به لب رسید تا جام به لب رسید:

آری به آسانی نادانی به دانایی نمی رسد،و بسیار سفر باید تا پخته شود خامی..

شرح مجموعه گل مرغ سحر داند و بس
که نه هر کو ورقی خواند معانی دانست

لذا در الهی نامه ام گفته ام: «الهی جان به لب رسید تا جام به لب رسید ».و نیز در غزلی که در دیوانم مسطور است در این باب گفته ام:

دولتم آمد به کف،با خون دل آمد به کف
حبّذا خون دلی دل را دهد عزّ و شرف

یوسفم تحصیل دانش گشت و من یعقوب وار
از فراقش کو به کو،کوکو ببانگ یا اسف

گر نبودی لطف حق از گریة شام و سحر
دیدگانم بی شک اینک بود در دست تلف

جوهر نفس ارنه روحانیّه السوس است پس
طالب اصلش چرا شد با دو صد شوق و شعف

لوحش الله صنع نقاشی که از ماء مهین
پرورد درّ یتیمی را بدامان خزف

و از اینگونه گفتار به نظم و نثر بسیار داریم،و نیز در پیرامون همین کلمه مطالبی در درس پنجم «دروس اتحاد عاقل به معقول» داریم که متمّم یکدیگرند.
___________________
تازیانه سلوک/صفحه۶۵
حضرت علامه حسن زاده ی آملی روحی فداه

 نظر دهید »

ضرورت پاسخ به شبهات دینی

10 آذر 1395 توسط منتظــرطلــوع

ما امروز بزرگ ترین وظیفه ای كه داریم پاسخ به شبهات دینی است كه در سطح جامعه به ویژه در مراكز علمی و دانشگاهی وجود دارد كه اگر با تمام نیرو هم كسانی درصدد برآیند آنها را برطرف سازند، باز هم به دلیل گستردگی و وسعت آن، مجال كافی برای این امر ندارند.

بنابراین امر به معروف و نهی از منكر، تنها محدود به برخی مسائل جزئی همچون بدحجابی و دیگر حركت های اخلاقی خلاف ادب نیست، بلكه ما نسبت به اساس دین و توهین ها، شبهات و انكارهایی كه به اصل آن می‌شود نیز مسئولیت داریم. البته مومن باید در برابر هر گناهی حساس باشد؛ ولی اولویت‌ها را نباید فراموش كرد.

زمانی كه كسی تیشه به اصل ریشه دین می‌زند اگر به یك شاخه و برگی بچسبیم كه آن را سالم نگه داریم، دچار غفلت شده ایم. هم اكنون خطرهایی وجود دارد كه ریشه و اساس اسلام را هدف گرفته است و اساس نظام اسلامی، اعتقادات اصلی ما و اصول، باورها و ارزش های دینی ما را تهدید می‌كند. اگر در این زمینه غافل شویم، ممكن است در جامعه به ضروری ترین مسائل شك كنند و زمانی كه شك و شبهه ای پیدا شد، علاج آن به آسانی امكان نخواهد داشت.

 1 نظر
  • 1
  • 2

منتــــــظرِطلــــــــــوع

مهدویت امام زمان (عج)

تدبر در قرآن

آیه قرآن

آمار

  • امروز: 707
  • دیروز: 1069
  • 7 روز قبل: 2538
  • 1 ماه قبل: 3486
  • کل بازدیدها: 101808

لینک های مفید

  • سایت مدرسه فاطمه الزهرا{سلام الله}قم
  • صفحه فرهنگی مرکز آموزش های غیر حضوری
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس