فاطمه زهرا الگوی دفاع از ولایت
دفاع عالمانه از ولایت
ایشان در محیط علم هم یک دانشمند والاست. آن خطبه ای که فاطمه ی زهرا سلام الله علیها در مسجد مدینه، بعد از رحلت پیغمبر ایراد کرده است، خطبه ای است که به گفته ی علامه ی مجلسی، «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند!» این قدر پرمغز است! از لحاظ زیبایی هنری، مثل زیباترین و بلندترین کلمات نهج البلاغه است. فاطمه ی زهرا سلام الله علیها می رود در مسجد مدینه، در مقابل مردم می ایستد و ارتجالاً حرف می زند! شاید یک ساعت، با بهترین و زیباترین عبارات و زبده ترین و گزیده ترین معانی صحبت کرده است.
بیانات در دیدار جمعی از زنان 1371/09/25
آیت الله مصباح یزدی:
? فاطمه (عليها السلام) شيداترين پروانه شمع امامت بود
⏪ يكى از ضروريترين عرصههايى كه در آن بايستى به فاطمه زهرا(عليها السلام) اقتدا نمود، عرصه دفاع از حريم امامت و ولايت ميباشد.
در فرهنگ شيعيان، به ويژه پس از انقلاب اسلامى ايران، حضرت صدّيقه طاهره(عليها السلام) به عنوان حامى و فدايى ولايت لقب گرفتهاند؛ چرا كه او در كوتاه دوره زندگانى خويش پس از هجران رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) زيباترين جلوه پاسدارى از حريم ولايت را به تصوير كشانيد و يگانهترين اسوه گرى را در اين گستره بر تارك تاريخ جاودانه گردانيد.
فاطمه (عليها السلام) شيداترين پروانه شمع امامت بود؛ پروانه عاشقى كه با سوختن و فداسازى خويش به همگان آموخت كه امام برحق چونان كعبه است؛ كعبهاى كه مردم بايستى بر گِردش طواف نمايند ؛ نه او بر گِرد مردم: مَثَلُ الاِمامِ مَثَلُ الْكَعْبَةِ اِذْ تُؤْتى وَ لا تَأْتى.
اين، فاطمه بود كه عاشقانهترين پاسداشت را از حريم امامت روا داشت. اين، فاطمه بود كه يگانهترين اسوهدهى را در همرهى با ولايت ادا ساخت؛ همو كه پهلويش شكست و در خون نشست؛ اما لحظهاى از ياورى ولّى امر خويش از پاى ننشست؛ همو كه با فريادهاى جگرسوز خويش، زيباترين شعار ولايتمدارى را در گوش جان پيروان خويش طنينانداز ساخت: يا اَبَاالْحَسَنِ! روُحى لِروُحِكَ الفِداءُ وَ نَفْسى لِنَفسِكَ الْوِقاءُ. إِنْ كُنْتَ فى خَيْر كُنْتُ مَعَكَ وَ إِنْ كُنْتَ فى شَرّ كُنْتُ مَعَكَ؛ اى ولى امر من! روحم به فداى روح تو و جانم سپر بلاى تو! هماره همراه تو خواهم بود؛ چه در خير و نيكى به سر برى و چه در سختى و بلا گرفتار شوى!
بارى، پيشتازترين، خالصترين و کاريترين حمايتگر ولايت و امامت، فاطمه(عليها السلام) بود و هموست كه بايستى مقتدا و اسوه ما در اين برهه از زمان واقع شود:
فطرت تو جذبهها دارد بلند *** چشم هوش از اسوه زهرا مبند!
تا حسينى شاخ تو بار آورد *** موسم پيشين به گلزار آورد.
«جامی از زلال کوثر،ص 146»
#علامه_مصباح_یزدی:
تولي بيتبری يعنی #هيچ. اگر کسی را دوست میداريم، #بايد دشمنانش را هم دشمن بداريم. مسامحه كردن و باری به هر جهت بودن همان بلايی است كه از صدر اسلام متوجه ما شده است. الان در ميان بيش از يك ميليارد مسلمان، چند نفر می شناسيد كه دشمن اهلبيت (ع) باشند، يعنی واقعاً با حضرت زهرا (س) و حضرت علي (ع) دشمنی داشته باشند؟ عموماً همه مسلمانان اهلبيت (ع) را دوست دارند، ولی چون اين تولي، همراه با تبري نيست، نتيجهاي ندارد. «اتقرب الي الله بحبكم و البرائة من اعدائكم»، (زیارت حضرت معصومه) «قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَه… »(ممتحنه/4) «قل يا أيها الكافرون لا أعبد ما تعبدون ولا أنتم عابدون ما أعبد»(کافرون/1_3) اين تعيين خط مرزي است.
اگر اينها را دوست داريم بايد با دشمنان آنها دشمن باشيم. بنابراين، از جهت هدفگذاری براي فعاليتها، محور ايجابی، تقويت #ولایت_فقیه است، و محور سلبی، مبارزه با كساني كه براي ولايتفقيه #خطر آفرين هستند و آن را به بازی میگیرند.
در دیدار با اعضای شورای سیاست گذاری ستاد فجر انقلاب اسلامی