منظور از تهاجم فرهنگی
مترادف اصطلاح امپریالیسم فرهنگى خبرى یعنى، اعمال قدرت به منظور اشاعه ارزشهاى فرهنگى امپریالیسم در میان ملل جهان سوم و تباه كردن فرهنگ این ملت ها است. براى ارائه تفسیرى دقیق و كامل از تهاجم فرهنگى، لازم است علاوه بر بررسى معنا و مفهوم آن، علل و ریشهها و ابعاد و شیوهها و ابزارهاى آن نیز شناخته شود.
بررسى معنا و مفهوم تهاجم فرهنگى:
تهاجم فرهنگى به این معنا است كه مجموعهاى سیاسى یا اقتصادى، براى اجراى مقاصد خود، به بنیانهاى فرهنگى ملّتى هجوم مىبرد و باورهاى تازهاى را به زور و به قصد جایگزینى با فرهنگ و باورهاى ملى آنها، وارد كشور مىكند. تهاجم فرهنگى، براى بىاعتقاد كردن نسل نو به دین و به اصول انقلابى انجام مىگیرد. در واقع، تهاجم فرهنگى دو ركن اساسى و مهم دارد: ۱/ جایگزین كردن فرهنگ بیگانه به جاى فرهنگ بومى. این، ادامه همان كارى است كه در دوران پهلوى انجام مىگرفت. ۲/ حمله به جمهورى اسلامى و ارزشهاى آن و ارزشهاى ملت ایران.تهاجم فوقالعاده فرهنگى، اجتماعى و سیاسى با ابعاد گستردهاى در سرتاسر جهان به چشم مىخورد ولى ایران به عنوان كانون بیدارى نهضتهاى اسلامى بیش از دیگر كشورها، مورد حمله قرار مىگیرد.
علل و ریشههاى تهاجم فرهنگى:
دشمنان اسلام به این نتیجه دست یافتند كه تا زمانى كه فرهنگ ملّى بر جامعه حاكم است، اجراى هر طرح استعمارى قطعاً شكست خواهد خورد زیرا سلطه سیاسى بدون پشتوانههاى فرهنگى، میسّر نیست. بنابراین، براى تضعیف اسلام و ارزشهاى اعتقادى، و همچنین كمرنگ ساختن روحیهّ ایثار، جهاد، شهادت، خوداتّكایى و ضدیتّ با ظلم، به تخریب فرهنگ ملى كشور پرداختند تا با جایگزین كردن فرهنگ آمریكایى، به ایجاد بحران هویت بپردازند. بر این اساس، مهمترین علل و ریشههاى تهاجم فرهنگى عبارت است از:
۱/ پیدایش اسلام انقلابى در ایران و جهان وحاكمیت دین در عرصه اداره جامعه.
۲/ پیروزى انقلاب اسلامى ایران، اساس نظام سلطه را به چالش كشاند. چنانچه «دانیل پاتیس» رئیس انستیتوى پژوهش هاى سیاست خارجى آمریكا، در سمینارى (در پاییز سال ۱۳۶۸ در شهر استانبول تركیه) گفت: «ما تا ده سال حساسیت خاصى نسبت به اسلام نداشتیم اما امروز این طور نیست و همه ما نسبت به این پدیده جدید در ایران و برخى از كشورهاى دیگر، باید با حساسیت بیشترى برخورد كنیم، امروز مسلمانان به ایران نظر دارند و از آن الگو بردارى مىكنند امروز ایران براى مسلمانان به مثابه یك آزمایشگاه است. اگر این تجربه موفق شود، جسارت مسلمانان كشورهاى دیگر هم بیشتر خواهد شد».(۱)
۳/ جمهورى اسلامى ایران، امالقرى و كانون حركت جهانى اسلام شناخته شد.
۴/ دشمنان در شكست دادن جمهورى اسلامى از طریق تهاجم نظامى و محاصره سیاسى اقتصادى شكست خوردند.
شیوهها و ابزارهاى دشمن نیز در تهاجم فرهنگى به انقلاب و اسلام بسیار مهم است. اشاعه فرهنگ فساد و فحشا در میان جوانان، تضعیف روحانیت با حربههاى تبلیغاتى، تحقیر و منزوى كردن جریان ادب و هنر و فرهنگ اسلامى و متهم كردن نظام اسلامى به سلب آزادىهاى مدنى و ضدّیت با حقوق بشر، از شیوههاى تهاجم فرهنگى است. ترویج و اشاعه دنیاطلبى و مادىگرایى افراطى، با تبلیغ مظاهر زندگى غربى و تبلیغ گسترده سكولاریسم (دینزدایى)، لائیسیسم (دین پرهیزى)، اومانیسم (انسان مدارى) و تأكید بر وجود قرائتهاى مختلف از اسلام و تضادّ میان علم و توسعه با دین و اخلاق، از دیگر روشهاى تهاجم فرهنگى است.