منتــــــظر طلـــــــــــوع

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 
  • الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ

مدیریت زندگی با سبک زندگی فاطمی(سلام الله)

26 فروردین 1396 توسط منتظــرطلــوع

حضرت زهرای مرضیه(سلام الله)الگوی کامل و بدون نقص ،برای هر زن و مرد مسلمان میباشند،در اثبات مقام والای ایشان همین بس که حضرت مهدی(عجل الله) در مورد ایشان فرمودند :که ایشان الگوی من میباشند.

یعنی زندگی کوتاه خانم فاطمه زهرا(سلام الله)آنقدر پربار بوده که حتی امام زمان ایشان را الگوی کاملی برای خود میداند.

با مطالعه و دقت در روایات و اسناد تاریخی که از حضرت فاطمه (سلام الله) در دست میباشد،پی میبریم که:
?برنامه ریزی و نظم ایشان در امور زندگی بی مثال است.

?همسر داری ایشان،بلا شک بهترین نمونه برای زنان می باشد.

?فرزند آوری و تربیت آنها نمونه ی بی بدیل برای یک مادر مسلمان می باشد.

?دفاع و پیروی و مطیع محض رهبر و امام بودن شاخصه بارز حضرت می باشد.

?حضور به موقع و با صلابت و با علم و آگاهی ایشان در عرصه سیاست و امور فرهنگی و اجتماعی اسلام،بهترین متد برای همه مردان و زنان مسلمان می باشد.

?دینداری و حفظ شئونات اسلامی و بندگی و عبادات ایشان بی نظیر است.

?رعایت حقوق دیگران و پایبندی به مکارم اخلاق و امر به معروف و نهی از منکر و انس با قرآن در وجود ایشان به شدت قوی و بارز است.

?ارتباط ایشان با سرچشمه وحی و دارا بودن علم لدنی در اثر عصمت و مقام والای ایشان قابل چشم پوشی نیست.

……و هر چه بگوییم قطره ای بیش،از اقیانوس وجود ایشان نیست!
الله اکبر ،الله اکبر،الله اکـــــبر.

آنچه وظیفه ماست،بی شک الگو قرار دادن ایشان در زندگی فردی،خانوادگی،اجتماعی،سیاسی خودمان ومعرفی ایشان به همگان است.

وقتی به سبک زندگی حضرت دقت می کنیم ،پی میبریم هر چیزی در جای خودش قرار گرفته و هیچ امری مانع از رشد سایر امور نشده،بلکه همه جنبه های زندگی خانم به طور یکسان ،تکامل یافته اند.
چگونه می شود که یک بانوی ۱۸ ساله اینقدر کامل باشد؟!
آیا جز با اطاعت بی چون و چرا از پرودگار و مسئولیت پذیری و نظم، این حقیقت قابل دستیابی است؟!

مسلما هر کس ایشان را الگوی مسیر زندگی و تکامل خود قرار دهد،ابتدا باید خود را به صلاح ایمان و بالاتر از آن یقین مجهز کند،سپس با برنامه ریزی امور زندگی خود را مدیریت کرده و با مسئولیت پذیری با جدیت در پیش برد آن اهتمام بورزد.ان شاالله با استعانت از حق به اهداف والای خود خواهد رسید.

 نظر دهید »

شعر در وصف حضرت زهرا سلام الله

22 فروردین 1396 توسط منتظــرطلــوع
شعر در وصف حضرت زهرا سلام الله

نام تو در کهکشانها، وه چه غوغا میکند

در زمین فرمانروایی بر دل ما می کند

یک جهان نور خدایی باشد اندر جان تو

روز محشر نور تو یک هاله برپا می کند

جلوه ای دارد خدا اندر زمین و آسمان

نور سیمای تو را،افزونتر از ماه می کند

مَقدم والای تو باشد گرامی بر همه

شور و شادی در نهاد ما چه برپا می کند

کف تو باشد علی، آن آیت ایمان حق

افتخار همسری را با تو مولا می کند

راز خلقت در نگاه چشم تو بنهفته است

این معما را چه آسان دیده ات وا می کند

مظهر لطف و عنایت بر همه عالم تویی

خُلق و خویت عالمی را جمله زیبا می کند

مهر تو در جان شیعه ریشه دارد بی حساب

هرکجا نام تو آید ناله، سودا می کند

در قیامت روز میزان و جزای بندگی

دشمنانت را خدا بس خوار و رسوا می کند

گردش چشمان زهرا در قیامت سوی ماست

او محبین را شفاعت نزد اُولی می کند

پور او مهدی بگیرد انتقام از دشمنان

دردِ دل ها، مادرش در نزد آقا می کند

شاعر اهل بیت : محمد تقی داروگر

 نظر دهید »

قیام فرهنگی دخت رسول

22 فروردین 1396 توسط منتظــرطلــوع
قیام فرهنگی دخت رسول

علامه مصباح یزدی:

قيام فرهنگى فاطمه(عليها السلام)، حماسه‌اى بود كه تنها از عهده خودش بر مي‌آمد.

آگاهى‌بخشى الهى زهرا(عليها السلام) به امت اسلامى، چنان در اوج بى‌مثالى است كه پژواك روح‌بخش آن تا قيام قيامت، در گوش جان جهان، طنين‌انداز خواهد ماند. فاطمه(عليها السلام)، مردم زمانه خويش را مي‌شناخت و مىدانست آن مسلمان‌نمايان بى‌غيرت، لياقتِ عبرت‌پذيرى از سخنان او و جسارت قيام به همراه او را ندارند؛ اما مي‌خواست براى آيندگان، ضلالت را رسوا، حقيقت را برملا و حجت را تمام نمايد:

ألا وَ قَدْ قُلْتُ الَّذى قُلْتُ عَلى مَعْرِفَة مِنّى بِالْخَذْلَةِ الَّتى خامَرَتْكُم. وَلكِنَّها فَيْضَةُ النَّفْسِ وَ نَفْثَةُ الغَيْظِ وَ خَوْرُالْقَناةِ وَ بَثَّةُ الصَّدْرِ وَ مَعذِرَةُ الحُجَّةِ. فَدوُنَكُمُوها فَاحْتَقِبُوها مُدْبِرَةَ الظَّهْرِ، ناقِبَةَ الْخُفِّ، باقِيَةَ العارِ، مَوْسُومَةً به غضبِ الجَبّارِ شَنارِ الابَدِ مَوْصوُلَةً به نارِ اللّهِ الْمُوقَدَةِ الَّتى تَطّلِعُ عَلَى الأَفْئِدَةِ. فَبِعَيْنِ اللّهِ ما تَفعَلُونَ «وَ سَيَعْلَمُ الَّذينَ ظَلَمُوا اَىَّ مُنْقَلب يَنْقَلِبُونَ» (شعراء: 227) اَنَا إِبْنَةُ نَذير لَكُمْ بَيْنَ يَدَىْ عَذاب شَديد. فَاعْمَلُوا إِنّا عامِلُونَ وَانَتَظِروُا إِنّا مُنْتَظِرُون؛
من آنچه شرط بلاغ است با شما گفتم. اما مى‌دانم كه خواريد و در چنگال زبونى گرفتار. يارى نكردن وجودتان را فرا گرفته و ابر بى‌وفايى بر قلوبتان سايه گسترده. چه كنم كه دلم خون است و بازداشتن زبان شكايت از طاقت بيرون. مى‌گويم براى اتمام حجت بر مردمان. بگيريد اين لقمه گلوگير به شما ارزانى و ننگ حق‌كشى و حقيقت‌پوشى بر شما جاودانى!! يقين بدانيد كه آسوده‌تان نگذارد تا شما را به آتش افروخته خدا بيازارد؛ آتشى كه هر دم فروزد و دل و جان را بسوزد. آنچه مي‌کنيد خدا مي‌بيند و ستمكار به زودى داند كه در كجا مي‌نشيند. فرجام كارتان را نگرانم و و چون پدرم شما را از عذاب خدا مي‌ترسانم. به انتظار بنشينيد تا ميوه درختى را كه كشتيد، بچينيد و كيفر كارى را كه كرديد، ببينيد.( كشف الغمّة: ج 1، ص 491)

فاطمه در قيام پرحماسه فرهنگى‌اش، لحظه‌اى از افشاگرى و روشنگرى‌هاى هدايت‌بخش خويش دست بر نداشت تا به همه مسلمانان طول تاريخ بفهماند كه سكوت در مقابل مهاجمان فرهنگى پذيرفتنى نيست؛ غفلت در مقابل هدف‌گيرانِ ولايت و رهبرى عقلايى نيست؛ پرده‌پوشى در مقابل منافقان داخلى فضيلتى نيست؛ ساده‌انگارى در مقابل طرح پرشتاب براندازى، تحمل‌كردنى نيست و آن هنگام كه اصل و اساس اسلام به ورطه خطر افتاده باشد، هيچ تقيه و بهانه‌اى براى احدى، چه زن و چه مرد، شرعى نيست. بايد به پاخاست؛ بايد فرياد برآورد؛ بايستى در برابر ضلالت قد علم كرد و همچون سيلى بنيانكن بر تيره خارهاى نفاق خروشيد.

فاطمه، در مقابل بدعت و تحريف اسلام، آرام ننشست، برخاست، جوشيد و خروشيد، افشاگرى نمود و روشنگرى كرد؛ چرا كه با الهام الهى و تحديث جبراييل از آينده خبر داشت و مى‌دانست اين روشنگري‌ها عاقبت دل‌هاى لايقى خواهد يافت و نقش بى‌نظيرى را در به ثمر رسانى امامت و محقق‌سازى هدف خلقت ايفا خواهد نمود.

«جامی از زلال کوثر،ص 149»

 نظر دهید »

درس زندگی حضرت زهرا سلام الله

22 فروردین 1396 توسط منتظــرطلــوع

درس زندگی حضرت زهرا برای ما

عزیزان من، جوانان عزیز! امروز در دوران جمهوری اسلامی این فرصت برای آحاد جامعه هست که درست حرکت کنند، درست زندگی کنند، مؤمنانه زندگی کنند، با عفّت زندگی کنند. درس زندگی صدّیقه ی طاهره، فاطمه ی زهرا(سلام الله علیها) این است برای ما: تلاش، اجتهاد، کوشش، پاک زندگی کردن؛ همچنان که آن بزرگوار یکپارچه معنویّت و نور و صفا بود: الطُّهرَةِ الطّاهِرَةِ المُطَهَّرَةِ التَّقیَّةِ النَّقیَّةِ [الرَّضیَّة] الزَّکیَة؛ پاکی و آراستگی و تقوا و نورانیّت آن بزرگوار، همان چیزی است که در طول تاریخ تشیّع بر معارف ما سایه افکن بوده است.
بیانات در دیدار جمعی از مداحان اهل بیت علیهم السلام 1393/01/31

اساس زندگی مؤمنانه صداقت در بندگی است

میخواهم عرض کنم که ارزش فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها) به عبودیت و بندگی خداست. اگر بندگی خدا در فاطمه ی زهرا(سلام اللَّه علیها) نبود، او صدیقه ی کبری نبود. صدّیق یعنی چه؟ صدّیق کسی است که آنچه را می اندیشد و میگوید، صادقانه در عمل آن را نشان دهد. هرچه این صدق بیشتر باشد، ارزش انسان بیشتر است؛ میشود صدّیق؛ «اولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین». «صدّیقین» پشت سر «نبیین»اند.

این بزرگوار صدیقه کبری است؛ یعنی برترین زن صدیق. این صدیق بودن به بندگی خداست. اگر بندگی خدا نمیکرد، صدّیقه ی کبری نمیشد. اساس، بندگی خداست.

برادران و خواهران عزیز! من و شما باید دنبال عبودیت خدا باشیم. تمجید از فاطمه ی زهرا نتیجه اش باید این باشد.
بیانات در دیدار جمعی از مداحان 1384/05/05

حضرت زهرا سلام الله علیها اسوه عبادت و حق طلبی

ما باید راه فاطمه ی زهرا (سلام اللَّه علیها) را برویم. ما هم باید گذشت کنیم، ایثار کنیم، اطاعت خدا کنیم، عبادت کنیم. مگر نمی گوییم که «حتّی تورّم قدماها« این قدر در محراب عبادت خدا ایستاد! ما هم باید در محراب عبادت بایستیم. ما هم باید ذکر خدا بگوییم. ما هم باید محبت الهی را در دلمان روزبه روز زیاد کنیم. مگر نمی گوییم که با حال ناتوانی به مسجد رفت، تا حقی را احقاق کند؟ ما هم باید در همه ی حالات تلاش کنیم، تا حق را احقاق کنیم. ما هم باید از کسی نترسیم. مگر نمی گوییم که یک تنه در مقابل جامعه ی بزرگ زمان خود ایستاد؟
بیانات در دیدار جمعی از مداحان 1370/10/05

ایثار و از خودگذشتگی در زندگی

مگر نمی گوییم که آن بزرگوار کاری کرد که سوره ی دهر درباره ی او و شوهر و فرزندانش نازل شد؟ ایثار نسبت به فقرا و کمک به محرومان، به قیمت گرسنگی کشیدن خود؛ «و یؤثرون علی انفسهم ولو کان بهم خصاصه»(حشر: 9) ما هم باید همین کارها را بکنیم.

این نمی شود که ما دم از محبت فاطمه ی زهرا(سلام الله علیها) بزنیم، در حالی که آن بزرگوار برای خاطر گرسنگان، نان را از گلوی خود و عزیزانش - مثل حسن و حسین(علیهماالسّلام) و پدر بزرگوارشان(علیه السّلام) - برید و به آن فقیر داد؛ نه یک روز، نه دو روز؛ سه روز!

ما میگوییم پیرو چنین کسی هستیم؛ ولی ما نه فقط نان را از گلوی خود نمیبُریم که به فقرا بدهیم، اگر بتوانیم، نان را از گلوی فقرا هم میبُریم! این روایاتی که در باب علامات شیعه هست، ناظر به همین است؛ یعنی شیعه بایستی آن طوری عمل کند. ما باید زندگی آنها را در زندگی خود - ولو به صورت ضعیف - نمایش بدهیم.
بیانات در دیدار جمعی از مداحان 1370/10/05

ایستادگی و موقع شناسی در سن جوانی

در قضیه ی حضرت صدّیقه ی طاهره سلام الله علیها، نکات خیلی مهمّی وجود دارد؛ لیکن یک نکته که با وضع شما جوانان مؤمن و انقلابی تطبیق می کند، این است که همه ی این افتخارات و کارهای بزرگ و مقامات عالیِ معنوی و دست نیافتنیِ آن انسان والا و آن زنِ بی نظیر تاریخ بشر و سیّده ی زنان عالم، و ضمناً همه ی آن صبرها و ایستادگیها و موقع شناسیها و کلمات پرباری که در این زمانها از ایشان صادر شده است - همه ی این حوادث بزرگ - در دوران کوتاه جوانی این بزرگوار اتّفاق افتاده است. یک وقت این قضیه را به عنوان یک موضوع مرثیه سرایی مطرح می کنیم و می گوییم که این بزرگوار سنّ کمی داشتند یا جوان بودند، که این، موضوعِ مصیبت خوانی و مرثیه سرایی می شود. یک وقت این را به عنوان یک امر قابل تدبّر و حاوی درسها می دانیم و با این چشم نگاه می کنیم؛ آن وقت اهمیت ویژه ای پیدا می کند.
بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه 1376/06/26

 نظر دهید »

فاطمه الگوی کامل

22 فروردین 1396 توسط منتظــرطلــوع

زنی که اسلام میخواهد بسازد

اسلام، فاطمه - آن عنصر برجسته و ممتاز ملکوتی - را به عنوان نمونه و اسوه ی زن معرفی میکند. آن، زندگی ظاهری و جهاد و مبارزه و دانش و سخنوری و فداکاری و شوهرداری و مادری و همسری و مهاجرت و حضور در همه ی میدانهای سیاسی و نظامی و انقلابی و برجستگی همه جانبه ی او که مردهای بزرگ را در مقابلش به خضوع وادار میکرد، این هم مقام معنوی و رکوع و سجود و محراب عبادت و دعا و صحیفه و تضرّع و ذات ملکوتی و درخشندگی عنصر معنوی و همپایه و هموزن و همسنگ امیرالمؤمنین و پیامبر بودن اوست. زن، این است. الگوی زنی که اسلام میخواهد بسازد، این است.
بیانات در دیدار با جمع کثیری از بانوان 1368/10/26

* الگویی برای فهم درست و هوشیاری در موقعیت ها

فاطمه ی زهرا و زینب کبری (سلام الله علیهما) زنان الگو و نمونه ی اسلامند. زن امروز دنیا الگو می خواهد. اگر الگوی او زینب و فاطمه ی زهرا باشند، کارش عبارت است از فهم درست، هوشیاری در درک موقعیتها و انتخاب بهترین کارها؛ و لو با فداکاری و ایستادن پای همه چیز برای انجام تکلیف بزرگی که خدا بر دوش انسانها گذاشته است، همراه باشد. زن مسلمانی که الگویش فاطمه ی زهرا یا زینب کبری (علیهماالسّلام) باشد، این است.

اگر زن به فکر تجملات و خوش گذرانی ها و هوسهای زودگذر و تسلیم شدن به احساسات بی بنیاد و بی ریشه باشد، نمی تواند آن راه را برود؛ باید این وابستگیها را که مثل تار عنکبوت بر پای یک انسان رهروست، از خود دور کند، تا بتواند آن راه را برود؛ کمااینکه زن ایرانی در دوران انقلاب و در دوران جنگ همین کار را کرد، و انتظار این است که در همه ی دوران انقلاب همین کار را بکند.
بیانات در دیدار جمعی از پرستاران 1370/08/22

* الگوی زن مسلمان ایرانی

زنهای مؤمن در جامعه ی ما سعی کنند قدر زن ایرانیِ مسلمان را بدانند. ارزش زن اسلامی و مسلمان را بدانید. زنی که در اختلاط و معاشرت، با مرد قاطی نمی شود و خود را وسیله یی برای جلب چشم مرد نمی داند و خود را بالاتر از این می داند؛ زنی که شأنش را عزیزتر از این می شمارد که خود را عریان کند و با صورت و موی و بدن خود، چشم روندگان را به سمت خویش جلب کند و هوس آنها را اشباع نماید؛ زنی که خود را در دامنه ی قله یی می داند که در اوج آن، فاطمه ی زهرا(س) - بزرگترین زن تاریخ بشر - قرار دارد؛ آن زن، زن مسلمان ایرانی است. این زن باید دیگر از این بازیچه های فراهم آمده ی تمدن غربی و روشهای توطئه آمیز آن، رو بگرداند و به آن بی اعتنایی کند.

بیانات در دیدار با جمع کثیری از بانوان 1368/10/26

 نظر دهید »

فاطمه (سلام الله)الگوی زنان انقلابی

22 فروردین 1396 توسط منتظــرطلــوع
فاطمه (سلام الله)الگوی زنان انقلابی

آیت الله مصباح یزدی:

?نقش اجتماعی زن برجسته است

⏪ امام (ره) علاوه بر اين‌که نيمي از دين را احياء کرد، نيمي از جامعه مسلمانان کشور را نيز بيدار کرد،‌ زيرا تا قبل از انقلاب، نيمي از جامعه مسلمان فلج بود؛ چرا که تلقي عموم متدينين اين بود که زن تنها وظيفه خانه‌داري و شستن لباس و پختن غذا را بر عهده دارد، و روا نيست که در جامعه حضور يابد. حتي جريان سفارش پيامبر (ص) به حضرت علي (ع) و فاطمه (س) در مورد تقسيم کارها و سپردن کارهاي بيرون از منزل به علي (ع) و درون منزل به فاطمه (س) و خوشحالي حضرت زهرا (س) از اين سفارش را مستند کار خود مي‌دانستند؛ در حالي که آنها به نقشي که زنان در طول تاريخ اسلام بر عهده داشتند، توجهي نکرده و حتي رفتار حضرت فاطمه (س) در دفاع از ولايت و رفتار حضرت زينب (س) در حمايت از حرکت امام حسين عليه‌السلام را ناديده مي‌گرفتند.

در ابتداي نهضت امام (ره) نيز بيشتر مردان حضور پيدا مي‌کردند و در انتشار سخنراني‌ها و اعلاميه‌هاي امام (ره) نقش داشتند، اما در ادامه، حضرت امام (ره) زمينه را براي شناخت نقش زن در جامعه به عنوان نيمي از جمعيت کشور فراهم کرد، و زنان هويت واقعي خود را بازيافتند و در يافتند که نه تنها مي‌توانند در جامعه حضور پيدا کنند، بلکه گاهي حضور آن‌ها واجب است.

مردان و زنان در بسياري از وظايف مشترکند، حال که زنان فهميدند که مي‌توانند به چه سعادتي برسند، بايد توجه داشته باشند که اين امکان حضور اجتماعي، وظايفي را هم بر عهده آن‌ها مي‌گذارد.

درزمان رضا شاه به قدري عرصه بر زنان تنگ بود که زنان متدين نمي‌توانستند از خانه بيرون بيايند، و حتي اگر براي اموري مانند رفتن به حمام مجبور به ترک منزل مي‌شدند، بايد نيمه شب يا قبل از طلوع آفتاب و دور از چشم مأموران، آن هم با لباس خاصي که چادر نباشد ـ مبادا مأموران دولتي او را آزار دهند و در عين حال بتواند او را حفظ کند ـ از منزل بيرون مي‌رفتند؛ و طبيعي بود که در چنان شرايطي يک زن مسلمان هرگز نمي توانست به وظايف اجتماعي خود عمل کرده، در جامعه تأثيرگذار باشد.

هر چند در زمان پهلوي دوم شرايط مقداري عوض شد؛ اما آن هم نه براي احترام به مردم، بلکه از آن جهت بود که دولت ضعيف شده بود و اگر مردم دست به اعتراض گسترده مي‌زدند، قدرت جلوگيري نداشت؛ از طرفي هم در اين مدتي که حجاب ممنوع بود، نسلي تربيت شده بود که توجه به هوا و هوس و شهوتراني را عادي مي‌ديد؛ لذا خيلي نياز نبود تا آن‌ها را به ترک حجاب مجبور کنند.

 در اين شرايط که فساد و بي بندوباري از يک طرف، و فراموشي مسائل اجتماعي از طرف ديگر، کار را براي يک حرکت اسلامي عليه رژيم طاغوت دشوار مي‌کرد، امام (ره) قيام کرد. حتي بسياري از علما اصلا با امام (ره) همکاري نمي کردند؛ چرا که حتي احتمال پيروزي بر شاه را نمي دادند، و لذا امام (ره) در ابتداي راه به قدري تنها بود که حتي گاه در بين سخنان مردم، نوعي مسخره کردن حرکت امام (ره) نيز به چشم مي‌خورد که امام (ره) چگونه مي‌خواهد با رژيم بجنگد؛ اما امام خميني (ره) با همت و بصيرت خدادادي خود حرکت کرد و با استقامتي بي نظير نگذاشت زندان و تبعيد مانع حرکت وي شود، و در نهايت، خداوند متعال او را که براي خدا گام برداشته بود، ياري کرده و مورد عنايت قرار داد و با همراهي مردم، شاه را از کشور بيرون و نظام اسلامي را مستقر کرد

 نظر دهید »

الگو پذیری از حضرت زهرا سلام الله

22 فروردین 1396 توسط منتظــرطلــوع
الگو پذیری از حضرت زهرا سلام الله

حضرت آیت الله مصباح یزدی:

* الگو گیری از حضرت زهرا(س)، در روح کار است و نه شکل آن/از دیرباز و در بیشتر زمان‌ها نسبت به زن بی مهری می شده/ زن و مرد در انسانیت و قابليت براي تقرب به خدای متعال و رسیدن به هدف خلقت با هم تفاوتی ندارد

?حضرت زهرا (س) دارای مقام بسیار بزرگی نزد خداوند هستند، به گونه ای که تصور چنین مقامی در ذهن نیز برای ما غیر ممکن است.

?تفاوت‌هایی بین زن و مرد وجود دارد. بر اساس همین تفاوت ها، خداوند مسئولیت‌های متفاوتی را به زن و مرد واگذار کرده است. به عنوان نمونه خداوند کارهای سنگین را از عهده بانوان برداشته است و این ناشی از تفاوت جسمی بین زن و مرد است.

?به عنوان نمونه خداوند متعال، همسر فرعون و هم چنین حضرت مریم ( سلام الله علیهما ) را الگو برای همه مؤمنان اعم از زن و مرد قرار داده است. البته با توجه به این آیات و از آن جا که مقام حضرت زهرا(س) بالاتر از این دو بانوی بزرگوار است، قطعا حضرت زهرا (س) نیز الگو برای همه زنان و مردان هستند.

? برخی شبهات مانند این که زن‌ها مقام پایین تری از مردان دارند، چرا که هیچ پیامبری زن نبوده است، مبنایی ندارد.
بی شک مرد و زن در مسیر قرب الهی و رسیدن به سعادت ابدی مثل هم هستند، اما این منافاتی ندارد که با توجه به تفاوت‌های زن و مرد و قابلیت‌های جسمی و روحی هر کدام، مسئولیت‌های اجتماعی متفاوتی برای هر یک در نظر گرفته شود.

?الگو گرفتن از حضرت زهرا (س) دارای ابهام هایی است که گاه امر برای برخی مشتبه شده تا آنجا كه مغالطه کرده و می گویند الگوبرداری از ایشان مخصوص دوره خاصی بوده و نه عصر حاضر.

? الگو گرفتن از حضرت زهرا (س) به این معنا نیست كه همه زنان دست‌آسی تهیه کرده و جو آرد کنند و نان جو بپزند و یا چادر وصله دار بپوشند، همان‌طور كه الگوگرفتن از حضرت آسیه به معنای ازدواج با یک فرد طاغوتی و گناهکار نیست، بلکه الگوگرفتن از حضرت زهرا(س) باید در روح کار باشد و نه در شکل کار.

? از دیرباز و در بیشتر زمان‌ها نسبت به زن بی مهری می شده است؛ گاه زن از جنس دیگری غیر از انسان پنداشته می شده، و برخی فرهنگ‌ها زن را انساني درجه دوم می دانستند؛ حتی همین امروز هم که عده ای با ادعای طرفداری از حقوق زنان، حق زن را مساوی و حتی بالاتر از مرد دانسته و خواستار آزادی و اعطای حق بیشتر به زنان هستند، در ادعای خود صادق نیستند؛ بلکه دامی را برای زنان پهن می کنند تا مرد‌ها بتوانند بیشتر از زن‌ها بهره ببرند و سر دادن شعار آزادی برای این است که زنان برهنه در جامعه حاضر شوند تا مردان سوء استفاده کنند!

? زن و مرد در انسانیت و قابليت براي تقرب به خدای متعال و رسیدن به هدف خلقت با هم تفاوتی ندارند، اما این به معنای تساوی و تشابه حقوق و وظایف اجتماعی زن و مرد نیست، بلكه خداوند متعال از يك طرف، حقوقی را برای زن بر عهده مرد قرار داده و مرد وظیفه دارد که آن حقوق را رعایت کند، به عنوان نمونه وظیفه تهیه لباس، مسکن و غذاي زن برعهده مرد گذاشته شده است و زن می تواند آن را از همسر خود مطالبه کند، ولو اینکه پولدار باشد. از طرف ديگر، خداوند متعال وظایفی را بر زن قرار داده است که از عهده مرد خارج است و اگر قرار بود که وظیفه تأمین لباس و مسکن و غذا بر عهده زن باشد، به وظیفه اصلی خود نمی رسید.

 نظر دهید »

سبک زندگي فاطمي. حجه الاسلام ماندگاري

22 فروردین 1396 توسط منتظــرطلــوع
سبک زندگي فاطمي. حجه الاسلام ماندگاري

سبک زندگي اسلامي. مصاحبه با حجه الاسلام ماندگاري
جهان نیوز - گروه فرهنگی:
قرار گفتگویی که با حجت الاسلام “محمد مهدی ماندگاری” در دومین روز عید نوروز داشتیم به علت بیماری و بستری شدن ایشان در بیمارستان، لغو شد. سرانجام این گفتگو با عنوان “سبک زندگی فاطمی” پس از بهبودی نسبی ایشان انجام شد. موضوع مهمی که هم به بحث زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س)اشاره دارد و هم بحث سبک زندگی دینی، که از منویات و مطالبات رهبر معظم انقلاب است.

ماندگاری معتقد است علل عقب ماندگی مسلمین از غرب از حیث پیشرفت‌های مادی، عمل نکردن صحیح و کامل به الگوی اسلامی سبک زندگی است. وی تاکید می کند که در زمان حاضر هم می توان سبک زندگی دینی و اسلامی داشت و نمونه مشخص آن را سبک زندگی رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس می داند. ماندگاری زندگانی بابرکت حضرت زهرا (سلام الله علیها) را مصداق سبک زندگی دینی، الهی و توحیدی می داند و می گوید: با سبک زندگی اسلامی، انشاءالله می توانیم در صورت عملکرد صحیح، بهترین الگوی سبک زندگی برای اروپا و امریکا و غرب باشیم.

مشروح گفتگوی پایگاه خبری تحلیلی جهان نیوز با حجت الاسلام ماندگاری به شرح زیر است:

در مقوله سبک زندگی، اگر ما معتقدیم دارای سبک زندگی ای هستیم، که بر سبک زندگی ملل دیگر، به خصوص سبک زندگی غربیان برتری دارد، چرا از نظر پیشرفت های ظاهری از آنها عقب‌تر هستیم؟

حکایت ما حکایت آن آیه قرآن است که می فرماید: « نومن ببعض و نکفر ببعض»، و به قول حکایت های فارسی، از اینجا رانده و از آنجا مانده شده ایم. نه رومی روم بودیم و نه زنگی زنگ. علت پیدایش این مشکل این است که ترکیبی و مخلوطی شدیم از سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی. نمازهایمان اسلامی است، مسجد می رویم، خمس می دهیم و زکات می دهیم، اما عروسی هایمان اسلامی نیست، بازار و اقتصادمان اسلامی نیست. در نتیجه نه بهره سبک زندگی غربی را می بریم، چرا که مسلمانیم، و نه بهره سبک زندگی اسلامی
هر کسی که می خواهد از دنیای خود به خوبی استفاده کند، و این دنیا را معبر خوبی برای آخرت خود قرار دهد، کاتالوگی، سبکی و مدلی بهتر از سبک زندگی دینی پیدا نمی کند، چرا که خالق دین و دنیا یکی است
را می بریم، چراکه مقلدِ غرب هستیم. ما باید خودمان باشیم. حتی اعتقاد دارم با سبک زندگی اسلامی، انشاءالله می توانیم در صورت عملکرد صحیح، بهترین الگوی سبک زندگی برای اروپا و امریکا و غرب باشیم. آنهایی که اهل دقت و فهم هستند می گویند این زندگی زندگی زیباتری هست، چرا که سبک زندگی اسلامی ضمن اینکه به آسایش فکر می کند، (تاکید می کنم که سبک زندگی اسلامی به آسایش هم نظر دارد) ولی آرامش از آسایش برایش مهم تر است. برای سبک زندگی غربی، آسایش از آرامش مهم تر است. لذا بحران اصلی آنها بحران آرامش است و بحران معنویت. الحمدالله رب العالمین آرامش ما خیلی بهتر از آنهاست.

ضرورت مقید بودن به سبک زندگی اسلامی در چیست؟

ببینید، هر کسی که می خواهد از دنیای خود به خوبی استفاده کند، و این دنیا را معبر خوبی برای آخرت خود قرار دهد، کاتالوگی، سبکی و مدلی بهتر از سبک زندگی دینی پیدا نمی کند، چرا که خالق دین و دنیا یکی است. آن کسی که دین را خلق کرده دنیا را هم خلق کرده است. پس او از آنجایی که بهترین شناخت را نسبت به دین و دنیا دارد، سبک زندگی ای به عنوان بهترین آموزه و برنامه استفاده از دنیا برای آخرت قرار داده است. ان الدین عندالله الاسلام.

در سبک زندگی اسلامی استفاده از تکنولوژی های روز و فناوری های پیشرفته چه جایگاهی دارد؟

وقتی صحبت از سبک زندگی می شود برخی، قالب زندگی را در نظر می گیرند و طبیعتا زمانی که قالب زندگی را در نظر می گیرند، با خود می گویند محیط زندگی ما با محیط زندگی اهل بیت (ع) هم فاصله مکانی دارد، هم فاصله زمانی دارد و هم فاصله جغرافیایی دارد، لذا ما نمی توانیم از سبک زندگی اهل بیت (ع) پیروی کنیم. و از این طرف ادامه اشتباه در نظر و نگاه این است که میان برخی از مردم این دیدگاه وجود دارد که سبک زندگی غربیان، سبک زندگی ای است که می تواند الگو باشد، در صورتی که نگاه آنها به قالب زندگی است می گویند، غربیان از امکانات دنیوی بهترین استفاده را می برند و بهترین لذت ها و آسایش ها را هم دارند، و از آنجایی که از لحاظ شرایط زمان و مکان به ما نزدیک تر هستند،(اینکه می گوئیم از نظر مکان نزدیک هستند، با توجه به این است که با وجود پیشرفتها در عرصه ارتباطات فاصله ها نزدیک تر شده است) می توانیم سبک زندگی آنها را ببینیم، پس می رویم سراغ سبک زندگی غربی و اروپایی. این نقطه اساسی اشتباهی است که در تعریف و توضیح سبک زندگی وجود دارد. لذا مردم ما به یک بحران مبتلا می شوند که به اعتقاد بنده بزرگترین بحران زندگی ما این است. در این بحران مردم ضمن اینکه دین، معصومین (ع) قرآن و اهل بیت (ع) را دوست دارند، حس می کنند نمی توانند و نمی شود به سبک زندگی آنها زندگی کرد. از آن طرف این احتمال را می دهند که به سبک زندگی غربی زندگی کردند آنها را از اهل بیت دور می کند. این اصل اول است.
سبک زندگی فقط قالب زندگی نیست. سبک زندگی قالب و محتواست. روح و جسم زندگی است. ظاهر و باطن زندگی است

برای برون رفت از این مشکل می بایست معنای سبک زندگی را درست تبیین کرد. سبک زندگی فقط قالب زندگی نیست. سبک زندگی قالب و محتواست. روح و جسم زندگی است. ظاهر و باطن زندگی است. سبک زندگی عبارت است از: اولا نگاه به زندگی و عالم هستی (یعنی افکار و عقاید) ثانیا احساس نسبت به زندگی که همان حب و بغض ماست نسبت به افراد نسبت به افعال و نسبت به اشیاء. ثالثا سبک زندگی یعنی برنامه ها و روش ها و رفتارهای ما. مجموعه اینها را می گوئیم سبک زندگی. نگاه، ناشی از افکار و باورهاست، و حب و بغض ها، ناشی از احساسات و علاقه ها ست، و برنامه ها و روشها و رفتارهای زندگی. اگر این را به عنوان تعریف سبک زندگی در نظر بگیریم، در این صورت امام زمان (عج) به‌روز ترین بشر می باشند. عمر مبارک شان حدود 1200 سال است، یعنی از زمان معصومین بوده اند تا به امروز، همه تحولات را دیده اند، همه پیشرفت ها را دیده اند، ولی همین شخصیت والا مقام که به‌روز ترین و عالم ترین افراد بشر است، حرف روزشان این است که «وَ لِی فی رسول الله اسوه حسن» الگوی من مهدی که هم به روزترین انسان هستم، و هم منجی عالم بشریت هستم که قرار است دنیا را به اذن الهی نجات بدهم، رسول الله است، الگوی من مادرم فاطمه زهراست. از آن طرف در آیات قرآن است که لکم فی رسول الله اسوه حسنه.

خدایی که خالق دیروز و امروز و فرداست، و یعنی هنوز پیشرفتهایی که نیامده است را خبر دارد، با این حال می فرماید الگوی سبک زندگی شما باید پیغمبران و به ویژه پیغمبر خاتم باشد. خدا می فرماید باید الگوی زندگی شما قرآن و عترت باشد. معلوم می شود خدای تبارک تعالی، نیز معنایی که از سبک زندگی در نظر گرفته است، معنای پروردگار عالمیان از تعریف سبک زندگی، معنای قالبی سبک زندگی نیست، چرا که اهل بیت در بحث قالب زندگی ما را مامور کرده اند که فرزند زمان خود باشیم، نگرانی در میان مردم است با این تذکر اهل بیت که فرزند زمان خود باشید بر طرف می شود.

اهل بیت فرموده اند فرزند زمان خود باشیم؟ لطفا بیشتر توضیح دهید.

ببینید، اگر در زمان پیغمبراکرم، اهل بیت برای مسافرت کردن، سوار بر اسب و شتر می شدند که قالب مسافرتها در آن زمان اینگونه بود، امروز دیگر توصیه نمی شود که برای مسافرت از اسب و شتر استفاده کنید؛ چرا که مسافرت قالبی دارد، که در آن
خدایی که خالق دیروز و امروز و فرداست، و یعنی هنوز پیشرفتهایی که نیامده است را خبر دارد، با این حال می فرماید الگوی سبک زندگی شما باید پیغمبران و به ویژه پیغمبر خاتم باشد. خدا می فرماید باید الگوی زندگی شما قرآن و عترت باشد. معلوم می شود خدای تبارک تعالی، نیز معنایی که از سبک زندگی در نظر گرفته است
روز اسب و شتر بود و بعد تبدیل شد به ماشین و امروز هم هواپیماست. می گویند فرزند زمان خودتان باشید، یعنی از پیشرفت های زمان خود، تکنولوژی، صنعتی علمی حتما استفاده کنید اما روح زندگی تان روح فاطمی باشد.

پس نتیجه اینکه، در عرصه قالبهای زندگی (صنعتی، علمی، تکلنوژی های روز و …) فرزند زمان خود باشیم، ولی روح زندگی مان همان روح فاطمی و اهل بیتی باید باشد، تعریفی که از روح زندگی می توان داشت چیست؟

نگاه، جهان بینی، دیدگاه مان و فکرمان به عالم هستی و به موضوعات زندگی مان است که باید فکر فاطمی باشد، فکر توحیدی باشد. فکر توحیدی باشد یعنی چه؟ یعنی نه مادی باشیم نه التقاطی. نگاه امروز سبک زندگی غربی نگاه اومانیسمی است، به زندگی نگاه الحادی دارند، نگاه بی خدایی و خداگریزی دارند. سبک زندگی فاطمی داشته باشیم بدین معناست که شما بیایید در همه مقوله های زندگی تان نگاه تان را توحیدی کنید. اقتصاد بی خدا می شود یا اقتصادی کمونیسمی، یا اقتصاد سرمایه داری، که هر دو اینها رفت به زباله دان تاریخ پیوست. سیاست بی خدا می شود سیاست پدر سوخته بازی و دو دوزه بازی. این سیاست، یا استبداد است، یا لیبرالیسم و پولولاریسم و اباحی گری است که همه اینها دارند به بن بست می خورند. نگاه تان به اقتصاد می بایست نگاه الهی باشد. لذا از همه ابزاری که دارید استفاده کنید. نگاه‌تان در سیاست باید نگاه الهی باشد، حکومت الهی و اقتصاد توحیدی باشد. نگاه تان در فرهنگ اباحی گری نباشد. فرهنگ توحیدی و دینی داشته باشید. نگاه تان در معماری، نگاه در مدیریت، در اشتغال، در تحصیل و در تمام امور روزمره، فکر، باور و نگاه تان توحیدی باشد. این یعنی سبک زندگی فاطمی. اگر خدا و قیامت را از نگاه و فکرمان حذف کردیم، لذا اتقوالله هایی که قرآن می گوید را هم عمل نکردیم، که اولین اتقواهای قرآن راجع به افکارمان هست، که می فرماید اتقوا الله، بدین معنا که در افکار مواظب خداوند هم باش و افکارت را الهی کن. خدا دیده نمی شود ولی تو باید در افکار خودت مراقب باشی. یا می فرماید، اتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس و لا تجزی شی عن شی، با چشم قیامت دیده نمی شود ولی باید در باورمان قیامت را ببینیم.

اقتصاد های کمونیسمی و سرمایه داری به زباله دان تاریخ پیوستند، سئوال این است اقتصاد الهی در سبک زندگی انسان ها چه ویژگی دارد که از اقتصادهای سرمایه داری و کمونیسمی برتری دارد؟

اقتصادی که در آن قیامت دیده شود، در آن نزول صورت نمی گیرد. اقتصادی که در آن قیامت را ببیند، در آن بی انصافی و حرام خوری وجود نخواهد داشت. یا سیاستی که در آن قیامت دیده شود به هر قیمتی قدرت را به دست نمی گیرد، چرا که بناست در قیامت جواب پس دهد. در قرآن باز هم اتقوا وجود دارد، در جایی که می فرماید اتقوا فتنه، مراقب شیطان باشید، چرا که شیاطین به چشم دیده نمی شوند ولی شما باید مراقب باشید. اینها مربوط به حیطه باور است و به چشم دیده نمی شود شما باید باور کنید که خدا هست، شیطان هست و مکر و حیله شیطان هم هست. اینها را اگر باور کردی نگاهت می شود توحیدی، زهرایی، حسینی، مهدوی و اولین پایه سبک زندگی این است که نگاه توحیدی در تمام امور داشته باشیم. حتی در همین کارهای روزمره هم باید نگاه توحیدی باشد. کارگری هم که سرکار می رود، نگاه توحیدی داشته باشد. نگاه توحیدی یعنی از تو حرکت از خدا برکت. خدا
شما باید باور کنید که خدا هست، شیطان هست و مکر و حیله شیطان هم هست. اینها را اگر باور کردی نگاهت می شود توحیدی، زهرایی، حسینی، مهدوی و اولین پایه سبک زندگی این است که نگاه توحیدی در تمام امور داشته باشیم. حتی در همین کارهای روزمره هم باید نگاه توحیدی باشد
را در کارکردن ببین. ما الان در سیستم رزق و روزی مان خدا را گم کرده ایم، سبک زندگی دینی یعنی مواظب باش خدا را در افکارت گم نکنی، مکر و حیله شیطان را هم فراموش نکنی. این اولین پایه سبک زندگی ست. در زندگی پیامبران و امامان و اولیاء الهی اگر بخواهیم بگوئیم زندگی شان چگونه بود می گوئیم، خدا بود و خدا بود و خدا بود. قیامت بود و قیامت بود و قیامت بود. شیطان گریزی بود و شیطان گریزی بود و رمی به شیطان بود.

این سه عنصر که در تعریف چگونگی جریان سبک زندگی دینی در زندگانی اولیاء و انبیائ و ائمه داشتند، را آیا می توان در این نسل نیز مشاهده کرد؟

بله، همین زندگی را در هشت ساله دفاع مقدس موجود است. این سه عنصر در باورهای بچه ها وجود داشت. خدا را مردم باور کردند و خدا خرمشهر را آزاد می کند. قیامت بود که بچه های جنگ پا در عرصه میدان میم گذاشتند. شیطان گریزی بود که توانست این حب و بغضهای دنیوی را به سمت جهت‌های الهی سوق دهد. پس امروز هم می شود در قالب کار امروز و امکانات امروز در قالب های امروز زندگی کرد اما با نگاه توحیدی. مثلا در هواپیما بنشینید، ولی سفرتان توحیدی باشد. پای غذای لذیذ بنشینی ولی غذا خوردنت توحیدی باشد. یعنی خدا شیطان و قیامت یادت نرود. این نگاه، این نکته اول. نکته دوم سبک زندگی دینی، و اسلامی و فاطمی، این است است که حب و بغضهای ما حب و بغضهای دینی باشد. ما در زندگی مان سه پدیده داریم نسبت به محیط پیرامون خود، یا گرایش داریم، یا اقبال داریم و یا ادبار داریم نسبت به افعال، اشیاء و اشخاص. برخی از افراد را دوست داریم و برخی را دوست نداریم، برخی از افعال را دوست داریم و برخی را دوست نداریم. برخی از اشیاء اجناس و جمادات را دوست داریم و برخی را دوست نداریم. سبک زندگی دینی یعنی خط کش حب و بغض این باشد، که نه حب و بغض مردمی داشته باشی، و نه نفسانی، سلیقه ای هم نباشد و حزبی هم نباشد. حب و بغض باید الهی باشد.

یعنی حتی این انگشتری را هم که در دست دارم، و تمایلی که نسبت به این دارم نباید از روی علاقه شخصی و سلیقه ای خودم باشد؟

احسنت، بله هیچ تفاوتی ندارد، چه در امور شخصی چه در امور خانوادگی و چه در امور اجتماعی، حب و بغض من نباید نفسانی و سلیقه حزبی، سلیقه مردمی و غیره باشد. دنبال پست و قدرت و اینها هم نباشم. خط کش من خدا باشد و اهل بیت. همان که می گوئیم تولی و تبری. دوست دار آن چیزی باشم که خدا گفته است دوست داشته باش، دشمن آنچه را که خدا گفته است دشمن بدار باشم. مبداء حب و بغض مان الهی باشد، و مقصد حب و بغض هم باید الهی باشد. یک مثال در زندگی روزمره بزنم، خدا می گوید رفیقت را دوست داشته باش، تا کی؟ تا زمانی که با خدا باشد. بعضی ها می گویند ما با این رفیقمان 20 سال است که رفیق هستیم، در مسجد هم با هم رفیق شدیم، پس حب و بغض هم الهی بوده است، لذا نمی توانیم حب و بغض مان را به هم بزنیم، حتی با این وجود که او ضد انقلاب شده است. نه خداوند گفته تا زمانی که در خط دین بود دوستش داشته باش ولی زمانی که از خط دین کنار رفت او را هم بگذار کنار. رکن دوم سبک زندگی دینی این است که حب و بغض ما گرایش و عدم گرایش ما، چه با انسانها چه با
در زندگی اهل بیت داریم که پیغمبر با عموی خود قطع رابطه کرد، چرا که عمویش خدایی نبود. امام زمان(عج) عموی خود، جعفر کذاب را گذاشت کنار، چرا که خدایی نبود. برادر را گذاشتند کنار، همسر را گذاشتند کنار و به حضرت نوح خداوند فرمود فرزند را بگذار کنار، چرا که خدایی نیستند
کارها و چه با اشیاء، چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی، خط کشی که دارد نباید غیر از خط کش الهی باشد. المومن من کان حبه لله و بغضه لله. مومن کسی است که حب و بغضش برای خدا باشد. لذا ما در زندگی اهل بیت داریم که پیغمبر با عموی خود قطع رابطه کرد، چرا که عمویش خدایی نبود. امام زمان(عج) عموی خود، جعفر کذاب را گذاشت کنار، چرا که خدایی نبود. برادر را گذاشتند کنار، همسر را گذاشتند کنار و به حضرت نوح خداوند فرمود فرزند را بگذار کنار، چرا که خدایی نیستند. اما از آن طرف افراد غریبه ای که خدایی هستند را با آغوش گرم پذیرفتند، چرا که خدایی بودند.

از انبیاء مثالی زدید و لطفا از زندگی نسل امروز نیست که حب و بغض شان در راه خدا بوده است مثالی بیاورید.

در جبهه های ما هم همین گونه، برخی رفیق خود را، کار خود را و حتی پدر و مادر خود را که خدایی نبودند کنار گذاشتند. این یعنی سبک زندگی دینی. در سبک زندگی دینی خط کش حب و بغض من سلیقه ای و نفسانی و حزبی نیست. می گوید این هم حزب ماست، چون هم حزب ماست با ما است ولو نماز نخواند.

رکن سوم سبک زندگی دینی، این است که چه در برنامه های کلان و چه در رفتارهای جزئی مان اقتدا به دین بکنیم. اقتدا به دین یعنی چه؟ یعنی انجام واجبات و ترک محرمات، در هرکاری فردی خانوادگی اجتماعی. مثلا برنامه مدیریت رسانه داریم، برنامه 5 ساله یا 20 ساله ما، باید به گونه ای چیده شود که خط کش انجام واجبات و ترک محرمات باشد. خط قرمزهای خدا را باید رعایت کنیم. چهارچوب خدا باید رعایت شود. چطور در بازی فوتبال دور تا دور زمین خط می کشند و می گویند اگر توپ از این خط رد شود اوت است، در زندگی دینی هم همین گونه است. خداوند خط کشیده و فرموده این واجب است و آن حرام است. بین دختر و پسر وقتی محرم باشند، نگاه مستحب است و صواب هم دارد. اما به محض اینکه نامحرم شدند و طلاق گرفتند، با این وجود که قبلا زن و شوهر بودند دیگر به یکدیگر نامحرم می شوند. معصومین گل سر سبد این سبک زندگی هستند، در مرتبه پائین تر علماء و در مرحله پائین تر شهداء الگوهای این سبک زندگی هستند. از آنجایی که علماء و شهداء در زمان ما هستند نشانگر این است که ما هم می توانیم سبک زندگی دینی درستی داشته باشیم. از همین جا اعلام می کنم، ای مردمی که ما که اهل بیت عصمت و طهارت را دوست دارید، فکر نکنید چون با آنها فاصله دارید پس با آنها نمی شود زندگی کرد. اتفاقا با آنها می شود زندگی کرد. چرا که سبک زندگی، روح زندگی است نه قالب زندگی. امکان دارد در قالب زندگی و آداب و رسوم محلی تفاوت هایی وجود داشته باشد، اما همگی با روح اسلامی زندگی می کنند. مانند همین ایران ما که 30 استان هست با 30 آداب و رسوم مختلف ولی همگی روح اسلامی دارند. لذا اگر روح زندگی اسلامی رعایت شود، شکل قالب زندگی را هم اسلامی می کند.

لطفا مثالی هم از زندگانی بابرکت حضرت زهرا(س) که سبک زندگی دینی و الهی و نگاه توحیدی را داشتند بزنید.

ببینید، تمام این معیار ها و فرمولهایی را که دادم را بگذارید کنار زندگانی حضرت زهراء (س). می بینید که ایشان همواره چه در زندگی شخصی، چه در دفاع از امیرالمومنین(ع)، چه در زمان پیغمبر و چه در اواخر عمر، و چه در جریان فدک و سقیفه زندگانی شان اینگونه بود.

 نظر دهید »

منتــــــظرِطلــــــــــوع

مهدویت امام زمان (عج)

تدبر در قرآن

آیه قرآن

آمار

  • امروز: 8
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 502
  • 1 ماه قبل: 2792
  • کل بازدیدها: 93660

لینک های مفید

  • سایت مدرسه فاطمه الزهرا{سلام الله}قم
  • صفحه فرهنگی مرکز آموزش های غیر حضوری
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس