اثبات افسانه ای بودن شخصیت عبدالله بن سبا (موسس مذهب شیعه به گمان برادران اهل سنت )
1- پیدایش افسانه عبدالله بن سباء:
متاسفانه بیش از هزار سال است که مورخان درباره ابن سباء قلم فرسایی کرده وبه او وسبائیان (شیعیان) کارهای بزرگ وشگفت انگیزی نسبت می دهند ومتاسفانه علمای اهل سنت هم بدون توجه به صحت وسقم این شخصیت با استفاده از این افسانه ها به زعم خود شیعه را می کوبند
2- افسانه عبدالله بن سبا :
خلاصه آنچه را که مورخان اهل سنت درباره ابن سبا (به گمان اهل سنت موسس مذهب شیعه ) آورده اند و خوانندگان محترم هم اگر سری به کتب تاریخی وروایی اهل سنت مثل تاریخ الکامل ابن اثیر ، المبدا والخبر ابن خلدون ،فجرالاسلام احمد امین مصری و… وسایت ها ووبلاگهای اهل سنت مثل سایت اهل سنت جنوب و… بزنند این مطالب را ملاحظه خواهند نمود :
ابن سبا (موسس مذهب شیعه) مردی یهودی از اهل صنعاء یمن در زمان عثمان خلیفه سوم به صورت ظاهری اسلام آورد ولی در پنهانی مکر وحیله میان مسلمانان به کار می برد ودر شهرهای بزرگ اسلامی مانند شام ، کوفه وبصره ومصر گردش کرده ودر مجامع مسلمین منافقانه حاضر می شد ومردم را تبلیغ می نمود بر آنکه پیغمبر اسلام حضرت محمد (ص) را نیز مانند عیسی بن مریم رجعتی است وهمچنانکه هر پیغمبری را وصیی است از اهل خود ، وصی پیامبر اسلام نیز حضرت علی (ع) است واو خاتم اوصیاء است هم چنانکه حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم خاتم انبیاء بود وعثمان این حق را غصب کرده ودرباره علی (ع) ستم نموده است پس باید قیام کرد وحق را به اهلش باز گردانید همچنین گفته اند که همین عبدالله بن سبا (ابن الامه اسوداء)(پسر کنیز سیاه) مبلغین خود را به شهرهای اسلامی فرستاده ودستورشان داده تا به بهانه امر به معروف ونهی از منکر فرمانداران وقت را بکوبند ودر نتیجه همین تبلیغات بود که مردم بر عثمان خلیفه سوم شورش کرده واو را به قتل رساندند وباز می گویند که پس از آنکه مسلمانان با حضرت علی (ع) بیعت کردند وطلحه وزبیر برای خونخواهی عثمان به بصره رفتند ، بیرون بصره بین علی (ع) وآن دو که سران سپاه بودند شروع به صلح وتفاهم شد!!! ابن سبا وپیروانش دیدند اگر این تفاهم صورت بگیرد سبب اصلی قتل عثمان که در واقع خود سبائیان (شیعیان ) بودند مشخص گشته وکشته خواهند شد ، لذا شبانه سبائیان در هر دو لشگر نفوذ کرده وشروع به تیر اندازی به طرف مقابل کردند وبه خاطر ترس وحس بد بینی که در دو لشگر نسبت به یکدیگر بوجود آمد جنگ بصره که معروف به جنگ جمل است اینگونه اتفاق افتاد وهیچ یک از فرماندهان هر دو لشگر تصمیم به جنگ نداشتند !!! وندانستند که مسبب اصلی جنگ کیست ولذا هیچ کدام از دو لشگر گناهکار نیستند زیرا فقط از خود دفاع نموده اند !!!!!!!
اهل سنت ابن چند نفر را از پیروان ابن سبا دانسته اند :
1- ابوذر غفاری 2- عمار یاسر 3-صعصعة بن صوحان4- محمد بن ابی بکر فرزند خلیفه اول (به خاطر محبت شدیدی که بین ایشان وحضرت علی (ع) بر قرار بوده است) 5- مالک اشتر نخعی 6 محمد بن ابی حذیفه 7- عبد الرحمن بن عدیس
بله این بود اصل شبهه ای که اهل سنت القا کرده ومی کنند
ما می خواهیم ببینیم ریشه این افسانه به کجا می رسد
1-از متاخرین اهل سنت سید رشید رضا در کتاب الشیعه والسنه ص46 مطالبی را راجع به همین ابن سبا نقل کرده وسپس منبع خودرا در نقل این افسانه جزء سوم تاریخ ابن اثیر می داند
2- ابن اثیر که در سال 630 فوت کرده این داستان را به طور کامل در ضمن حوادث سالهای 30 تا 36 هجری نقل نموده سپس گفته است که این مطالب را از تاریخ امام ابو جعفر محمد طبری (تاریخ طبری ) گرفته ام چرا که آن تنها کتابی است که نزد عامه مردم (اهل سنت) مورد اعتماد بوده است
3- ابن کثیر متوفی 774هجری این داستان را با تمام خصوصیاتش در جلد هفتم تاریخ خود ( البدایه والنهایه) از کتاب تاریخ طبری نقل کرده است .
4- ابن خلدون فیلسوف مورخان هم این داستان را در تاریخ خود (المبدا والخبر ) از کتاب تاریخ طبری نقل نموده است
5- فرید وجدی نیز در جلد هفتم دائرة المعارف خود در توضیح لغت (عثم ) در بیان جنگ جمل وضمن بیان شرح حال علی بن ابیطالب (ع) این داستان را نقل کرده وگفته که مدرک او تاریخ طبری می باشد
6- بستانی متوفای 1300 هجری نیز افسانه عبدالله بن سبا را در دائره المعارف خود آورده وگفته که آن را از ابن کثیر گرفته وچنانکه گفتیم ابن کثیر هم از تاریخ طبری اخذ کرده است .
7- احمد امین مصری دانشمند معروف ومعاصر اهل سنت این افسانه را تحلیل وار در کتاب خود (فجر الاسلام ) آورده سپس مدرک خود را در نقل آن افسانه کتاب تاریخ طبری ذکر می کند
8- حسن ابراهیم از نویسندگان معاصر هم این داستان را را هم چون احمد امین به روش تجزیه وتحلیل آورده سپس منبع خود را در نقل این افسانه تاریخ طبری ذکر می کند
9- نیکلسن در کتاب خود (تاریخ الادب العربی ) ودوایت.م. دونالدسن در کتاب عقیدة الشیعه مدرک خود را در ذکر این افسانه کتاب تاریخ طبری ذکرکرده اند
10 فان فلوتن از خاور شناسان در کتاب خود ( السیادة العربیه والشیعة والاسرائیلیات فی عهد بنی امیه ) ترجمه دکتر حسن ابراهیم ومحمد زکی ابراهیم این افسانه را آورده سپس منبع خود را در نقل آن تاریخ طبری می داند
11- غیاث الدین (فرزند میر خواند ) نیز این مطلب را در کتابش (حبیب السیر ) آورده وسپس منبع خودرا تاریخ طبری ذکر کرده است .
حال باید دید طبری این داستان را از کجا آورده است :
ابو جعفر محمد بن جریر طبری آملی متوفی سال 310 هجری قمری افسانه ابن سباء را در کتاب خود “تاریخ الامم والملوک ” فقط وفقط از سیف بن عمر تیمی کذاب نقل کرده است .
طبری در تاریخ خود روایت های سیف کذاب را با یکی از این دو سند روایت می کند :
الف-عبید بن سعد زهری از عمویش یعقوب بن ابراهیم واو از سیف
ب-سری بن یحیی از شعیب بن ابراهیم واو از سیف
سیف بن عمر ( تنهاراوی افسانه عبدالله بن سبا) کیست ؟
سیف بن عمر از قبیله اسید است که تیره ای بود از ایل بزرگ تمیم ومحل سکونت او شهرستان کوفه بوده است ووفات او را سال 170 هجری در زمان خلافت هارون الرشید نوشته اند
روایت های سیف کذاب :
سیف برای اینکه افسانه های ساخته اش را به صورت تاریخ صحیحی در آید ورنگ حقیقت به آنها بخشد یک افسانه را به چند قسمت کرده ( مثل داستانهای هزار ویکشب) وبرای هر قسمتی سندی جعل نموده است وبا این روش دو کتاب پر از دروغ وافسانه تالیف کرده است :
1- الفتوح الکبیر والرده : که در آن حوادث تاریخی نزدیک به رحلت پیغمبر (ص) تا زمان خلافت عثمان گفتگو کرده است ودر همین کتاب جنگ ابوبکر با مسلمانان را جهت خوش آمد دستگاه فاسد اموی جنگ با (مرتدین ) نام نهاده است ووقایع را اکثرا بر خلاف سایر راویان ذکر می کند وبه نظر می رسد اهل سنت هم با پیروی از وی این جنگ را جنگ با مرتدین نام نهاده است
2- الجمل ومسیر عائشه وعلی : با رسیدگی به روایات کتاب وتطبیق آن با دیگر کتابها مشخص می شود که سیف کذاب این کتاب را فقط به قصد دفاع از بنی امیه نوشته است و آنقدر افسانه ودروغ به هم با فته تا توانسته عایشه ، طلحه وزبیر را از ننگ جنگ جمل نجات بخشد .
البته سیف کذاب فقط به جعل حوادث وگفتگوها بسنده نکرده بلکه در روایتهای ساختگی اش از حدود صدو پنجاه نفر از صحابه نام می برد که در هیچ مدرک دیگری نام آنها نیامده است و بعد از تحقیقات زیاد مرحوم علامه عسگری مشخص شده که این افراد اصلا وجود خارجی نداشته اند که اسامی این صدو پنجاه نفر را مرحوم علامه عسگری در کتاب (صدو پنجاه صحابه ساختگی ) آورده است از جمله همین ابن سباء که نامش فقط وفقط در روایات سیف کذاب آمده ودر دیگر کتب رجال شناسی از نامش خبری نیست (البته بعضی از رجال شناسان فقط با استناد به روایت سیف کذاب این نام را در کتابشان آورده اند )
علاوه بر اینها سیف که از هوش وذکاوت زیادی در دروغگویی بر خوردار بوده در روایاتش از جاهایی نام می برد که با تحقیقات انجام شده معلوم شده که این نامها بر روی کره زمین وجود ندارند وفقط ذهن خیال پرداز سیف آنها را آفریده وبوجود آورده است .
نمونه ای ازشهرهای خیالی سیف :
1- دلوث ؟ مجدی در شرح این کلمه فقط با استناد به افسانه های شیرین ! سیف این نام را در کتابش آورده است
2- طاووس؟ 3-جعرانه 4- نعمان 5- قردوده
ولی بسیاری از جغرافی دانان معروف که کتابها درباره شهرها نوشته اند اعتماد بر روایات سیف کذاب نکرده اند ولذا در کتاب هایشان نامی از این شهرهای افسانه ای نبرده اند مانند:
1-فتوح البلدان بلاذری 2- مختصرالبلدان ابوبکر احمدبن محمد همدانی -3الاثار الباقیه عنالقرون الخالیه 4- تقویم البلدان تالیف اسماعیل صاحب و…
واز متاخرین دونفر بر حموی که این شهرهای افسانه ای را فقط با استناد به روایت دروغین سیف آورده اند اعتماد ننموده اند :
1- خاورشناس لسترنج در کتابش بلدان الخلافه الشرقیه
2- عمر رضا کحاله در کتابش جغرافیای شبه جزیره عربستان
مثل اینکه جناب سیف در انتخاب نام شهرهای خیالی اش مهارت چندانی نداشته است
متاسفانه این افسانه ها واین نام ها در صدها کتاب حدیث ، تفسیر وتاریخ ،جغرافیا وادبیات ریشه دوانده است
سیف بن عمر از نظر رجال شناسان معروف اهل سنت ( که عده ای از آنها معاصر با سیف بوده اند )
1- امام نسائی صاحب صحیح معروف اهل سنت (متوفی 303) گفته : روایات او ضعیف است ، حدیث او را ترک کرده اند ومورد اعتماد نیست
2- یحیی بن معین : (متوفی 233) گفته حدیث او ضعیف است
3- ابو داود (متوفی275) گفته او بسیار دروغگو است (انه کذاب ) وروایاتش بی ارزش است
4-ابن ابی حاتم (متوفی 327) گفته : احادیث سیف را ترک کرده اند
5- ابن اسکن (متوفی 353) گفته ضعیف است
7- ابن حبان (متوفی 354) گفته : احادیثی را که خود جعل می کرده آنها را اززبان شخص موثقی نقل می کرده است (تا بیشتر کارگر افتد ) ونیز گوید سیف متهم به زندقه (کفر ) است وگفته اند که حدیث جعل می کرده است .
8- دار قطنی (متوفی 385) گفته ضعیف است وحدیثش را ترک کرده اند
9- فیروز آبادی صاحب قاموس (متوفی 817 ) گفته : ضعیف است
10 ابن حجر مکی (متوفی 852) گفته ضعیف است
11- سیوطی (متوفی 011) گفته بسیار ضعیف است
12 حفی الدین (متوفی 923 ) گفته او را ضعیف شمرده اند .
علت انتشار افسانه های سیف در کتب اهل سنت
چون از دیر باز اهل سنت علاقه شدیدی به تبرئه کردن بزرگان خود مثل خلفای سه گانه واشخاصی مثل عایشه وطلحه وزبیر ومعاویه علیه الهاویه و… داشته اند می دیدند که که این کذاب ماهر به آرزوهای آنها جامه عمل پوشیده وحتی برای آنها جعل کرامت نیز نموده است مثلا در یکی از روایاتش آورده که عمر در سر نماز
لشگریانش را که در حال فتح یکی از سرزمین ها بوده اند را دیده است !!! ولذا بدون توجه به روایت های معتبر دیگر که اکثرا مخالف با روایات اوست وهم چنین بدون توجه به نظر رجال شناسان در تضعیف ورد روایات وی، افسانه های او را که از لحاظ ساختاری شبا هت عجیبی با داستانهای شبه تاریخی هزار ویکشب دارد وبیشتر به درد نقال ها در قهوه خانه های سنتی می خورد را با جان ودل پذیرفتند و خود را با آن راضی کردند
نمونه ای از درو غ ها وافسانه های سیف
مثلا یکی از دروغ های شاخدار این مرد این است که طبری در تاریخش از او نقل می کند که چون خبر آوردند که ابوبکر برای بیعت بر منبر جلوس کرده است علی (ع) همین که این خبر را شنید وچون نمی خواست (خدای نکرده ) در بیعتش با ابوبکر تاخیری روی دهد با یک پیراهن وبدون قبا وشلوار !!! با کمال عجله بیرون آمد ونزد ابو بکر شتافت ودر کنار وی نشست وسپس کسی را فرستاد تا لباسهایش را بیاورد وپس از پوشیدن آنها به جای خود بنشست !!! ( سیف فراموش کرده پس بدن مطهر پیامبر(ص) در این بین چه شد ؟)
در صورتی که تمامی راویان ومورخان معتبر اهل سنت این ماجرا را به گونه ای دیگر نقل کرده اند مثلا بخاری در صحیح ، در اسد الغابه ، تاریخ یعقوبی ، استیعاب ابن عبد البر ، صحیح مسلم ، طبری ( از راویان دیگر به جز سیف کذاب) التنبیه والاشراف ، مروج الذهب ،شهرستانی در الملل والنحل ، تاریخ خمیس ، سقیفه ابوبکر جوهری ، الریاض النضره ، العقد الفرید و… آمده است که علی (ع) همراه با چند نفر دیگر از بنی هاشم ( یا به طور کلی بعضی از قریش ) وچند نفر دیگر با ابوبکر بیعت نکردند وبیعت حضرت علی (ع) با ابو بکر پس از مخالفت های فراوان وبا زور واجبار آنهم وقتی که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به شهادت رسید (بعد از 6ماه) انجام شد که شرح مفصل آن در مقاله های پیشین گذشت ( رجوع شود به جواب مقاله های شهادت حضرت زهرا بزرگترین دروغ تاریخ وحدیث ارث ) یا مثلا تمامی مورخین وراویان جنگ جمل را به گونه ای دیگر از روایت سیف آورده اند البته فایده این بحث این بود که اولا همه به دروغگو بودن سیف پی ببرند وبدانند که آن موسسی که اهل سنت به پیروی از سیف کذاب برای شیعه فرض کرده اند خواب وخیالی بیش نیست واصلا ممکن است که جریانی که باعث کشته شدن یک خلیفه شده وباعث ایجاد شورشهای بزرگ در سراسر سرزمین های اسلامی گردیده فقط یک راوی داشته باشد ؟؟؟ وحال آنکه کوچکترین مسائل از دید راویان (مخصوصا راویان عرب) به دور نمانده است وثانیا چون در مقاله های (جنگ ابوبکر با مرتدان ) و(چرا عایشه در خانه نماند وجنک جمل را به راه انداخت ؟) که توسط اهل سنت جنوب نوشته شده است جهت تبرئه ابوبکر عائشه ،طلحه وزبیر از روایاتی استفاده شده که فقط سیف کذاب نقل نموه است خواستیم یک آشنایی با این دروغگوی معروف داشته باشید مثلا فقط سیف عامل اصلی وقوع جنگ جمل را سبائیان (پیروان عبدالله سبا ء یهودی) دانسته که افسانه بودن این جریان را ثابت کردیم وجنگ ابوبکر با کسانی را که زکات نمی داند را هم جنگ با مرتدان نام نهاده تا خیال همه را راحت کند ولی انشاء الله ما در جواب این مقالات حقیقت امر را از کتب معتبر اهل سنت ثابت خواهیم کرد . واز برادران اهل سنت هم می خواهیم که دیگر این افسانه ها را در جایی نقل نکنند وآنهایی که نقل کرده اند آن را محو گردانند چرا که لابد خود می دانند که تهمت وافترا از بزرگترین گناهان است
والسلام علیکم ورحمه الله وبر کاته
تمامی مطالب بر گرفته از کتاب ذی قیمت “عبدالله بن سبا وافسانه های دیگر ” تالیف علامه سید مرتضی عسگری رحمه الله علیه البته با اضافات وتغییراتی توسط نویسنده